Fællesskab og idrætsundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Det siges, at vi lever i en tid med stigende individualisering. En udvikling, som man kan mene, at folkeskolen i disse år i særdeleshed får at mærke. Hvad betyder det for børnenes sociale liv og evne til at indgå i fællesskaber? Det er ikke mindst interessant for idrætsfaget, der har indskrevet det som en del af sit formål, at det skal fremme elevernes evne til at indgå i forpligtende fællesskaber. Efter nogle indledende generelle overvejelser vil artiklen diskutere, hvilke begrænsninger og i særdeleshed hvilke muligheder idræt har for at fremme fællesskaber. Artiklen argumenterer for, at idrætsundervisningen kan noget særligt i forhold til at styrke fællesskabet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
Vol/bind32
Udgave nummer3
Sider (fra-til)44-47
Antal sider4
ISSN0105-1237
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • fællesskab
  • kultur
  • idræt
  • folkeskolen

Citationsformater