Abstract
Det siges, at vi lever i en tid med stigende individualisering. En udvikling, som man kan mene, at folkeskolen i disse år i særdeleshed får at mærke. Hvad betyder det for børnenes sociale liv og evne til at indgå i fællesskaber? Det er ikke mindst interessant for idrætsfaget, der har indskrevet det som en del af sit formål, at det skal fremme elevernes evne til at indgå i forpligtende fællesskaber. Efter nogle indledende generelle overvejelser vil artiklen diskutere, hvilke begrænsninger og i særdeleshed hvilke muligheder idræt har for at fremme fællesskaber. Artiklen argumenterer for, at idrætsundervisningen kan noget særligt i forhold til at styrke fællesskabet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Focus - Tidsskrift for Idræt |
Vol/bind | 32 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 44-47 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0105-1237 |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- fællesskab
- kultur
- idræt
- folkeskolen