Abstract
“Kun med hjertet kan man se rigtigt. Det væsentlige er usynligt for øjet” Citat fra “Den lille prins” (Saint-Exupéry, 1950/1994:85).
Dette kapitels ambition er at inspirere til nye veje i entreprenørskabsundervisning ved at præsentere et bud på mulighedernes didaktik, i form af Fænomenologiens didaktik, som teoretisk er funderet i et hermeneutisk fænomenologisk perspektiv, hvormed subjektets følelser og sansemæssige oplevelser får fylde.Hensigten med Fænomenologiens didaktik er atudvikle og styrke studerendes kompetencer til at opdage og handle på muligheder, med afsæti deres daglige oplevelser og handlinger (Blenker m.fl., 2012). Didaktikkenskal understøtte studerende i at oparbejde evner til at agere kreativt oginnovativt, håndtere og handle i usikkerhed, samt skabe værdi for praksis pånye måder gennem praktiske erfaringer (FFE, 2020). Hermed anskuer viat Fænomenologiens didaktik relaterer til mulighedernes didaktik. Kapitlets forskningsspørgsmål: Hvordan kan en didaktik, med afsæt ihermeneutisk fænomenologi udformes, således atstuderendes videnshorisont og handlemuligheder udvides ogkvalificeres?
Dette kapitels ambition er at inspirere til nye veje i entreprenørskabsundervisning ved at præsentere et bud på mulighedernes didaktik, i form af Fænomenologiens didaktik, som teoretisk er funderet i et hermeneutisk fænomenologisk perspektiv, hvormed subjektets følelser og sansemæssige oplevelser får fylde.Hensigten med Fænomenologiens didaktik er atudvikle og styrke studerendes kompetencer til at opdage og handle på muligheder, med afsæti deres daglige oplevelser og handlinger (Blenker m.fl., 2012). Didaktikkenskal understøtte studerende i at oparbejde evner til at agere kreativt oginnovativt, håndtere og handle i usikkerhed, samt skabe værdi for praksis pånye måder gennem praktiske erfaringer (FFE, 2020). Hermed anskuer viat Fænomenologiens didaktik relaterer til mulighedernes didaktik. Kapitlets forskningsspørgsmål: Hvordan kan en didaktik, med afsæt ihermeneutisk fænomenologi udformes, således atstuderendes videnshorisont og handlemuligheder udvides ogkvalificeres?
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Mulighedernes didaktik |
| Redaktører | Michael Breum Ramsgaard, Raffaele Brahe-Orlandi, Christina Højlund, Mette Lindahl Thomassen, Thomas Østergaard |
| Antal sider | 19 |
| Udgivelsessted | Frederiksberg |
| Forlag | Frydenlund |
| Publikationsdato | 9 jun. 2022 |
| Sider | 155-174 |
| Kapitel | 7 |
| ISBN (Trykt) | 9788772164854 |
| Status | Udgivet - 9 jun. 2022 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Didaktik
- Entreprenørskabsdidaktik
- Fænomenologi
- Innovationsdidaktik