Fænomenologiens didaktik: En hermeneutisk fænomenologisk rejse mod nye horisonter

Nina Wisbech Pedersen, Hanne Føns

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

“Kun med hjertet kan man se rigtigt. Det væsentlige er usynligt for øjet” Citat fra “Den lille prins” (Saint-Exupéry, 1950/1994:85).
Dette kapitels ambition er at inspirere til nye veje i entreprenørskabsundervisning ved at præsentere et bud på mulighedernes didaktik, i form af Fænomenologiens didaktik, som teoretisk er funderet i et hermeneutisk fænomenologisk perspektiv, hvormed subjektets følelser og sansemæssige oplevelser får fylde.Hensigten med Fænomenologiens didaktik er atudvikle og styrke studerendes kompetencer til at opdage og handle på muligheder, med afsæti deres daglige oplevelser og handlinger (Blenker m.fl., 2012). Didaktikkenskal understøtte studerende i at oparbejde evner til at agere kreativt oginnovativt, håndtere og handle i usikkerhed, samt skabe værdi for praksis pånye måder gennem praktiske erfaringer (FFE, 2020). Hermed anskuer viat Fænomenologiens didaktik relaterer til mulighedernes didaktik. Kapitlets forskningsspørgsmål: Hvordan kan en didaktik, med afsæt ihermeneutisk fænomenologi udformes, således atstuderendes videnshorisont og handlemuligheder udvides ogkvalificeres?
OriginalsprogDansk
TitelMulighedernes didaktik
RedaktørerMichael Breum Ramsgaard, Raffaele Brahe-Orlandi, Christina Højlund, Mette Lindahl Thomassen, Thomas Østergaard
Antal sider19
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagFrydenlund
Publikationsdato9 jun. 2022
Sider155-174
Kapitel7
ISBN (Trykt)9788772164854
StatusUdgivet - 9 jun. 2022

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Didaktik
  • Entreprenørskabsdidaktik
  • Fænomenologi
  • Innovationsdidaktik

Citationsformater