Abstract

Dette kapitel bygger på en undersøgelse af, hvordan fokus på medicinhåndtering og færdighedslæring bidrager til den studerendes oplevelse af overgange mellem klinisk- og teoretisk undervisning, samt udvikling af professionsidentitet. Tre ud af seks prøvehandlinger i projekt ’Bedre overgang mellem teoretisk og klinisk undervisning på VIA Sygeplejerskeuddannelsen’ (PBO) blev prioriteret at omhandle medicinhåndtering og færdighedslæring. Hensigten var, at sygeplejestuderende vha. kittelkort, lommekort og beskrivelser i såvel den teoretiske som praktiske del af uddannelsen arbejder målrettet - og med tiltagende kompleksitet - med at kunne håndtere medicin, kliniske færdigheder og håndelag. Tiltag prioriteret fra såvel studerende, praksis og uddannelsesinstitutionen.
Spørgsmålet er, hvordan den sygeplejestuderendes uddannelse relateret til medicinhåndtering og teknisk færdighedslæring bedrives, hvad der er på spil, og hvordan der veksles mellem praktik og teori. Datagrundlaget udgøres af beskrivelser af prøvehandlingerne, studerendes beskrivelser og refleksioner i praktikportalen, samt observationer.
Med udgangspunkt i empiriske analyser drøftes håndtering af medicin og færdigheder som overgang mellem praksis og teori.
OriginalsprogDansk
TitelBedre overgange : veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse
RedaktørerSusanne Dau, Jette Henriksen, Rebecca Bauer Tørring
Antal sider15
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagGad
Publikationsdato2024
Sider149-163
ISBN (Trykt)9788712069317
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • overgang klinik-teori
  • sygeplejerskeuddannelsen

Citationsformater