Færre opgaver - mere læring

Publikation: Bidrag til tidsskriftAvisartikel

2 Downloads (Pure)

Abstract

På alle videregående uddannelser i Danmark er opmærksomheden rettet mod, hvor meget tid de studerende bruger på deres studier. Det kaldes studieintensitet. Studieintensitet er det samlede antal timer, den studerende forventer at bruge på aktiviteter i forbindelse med uddannelsen, herunder tid brugt på undervisning, forberedelse og andre uddannelsesrelaterede aktiviteter. Studerendes tidsforbrug på studierne (time on task) anses som den vigtigste succesfaktor i al uddannelse. Det kræver naturligvis, at de studerende bruger tid på studiearbejdet. Danmarks Evalueringsinstitut undersøgte i 2017, at den gennemsnitlige studieintensitet blandt ca. 10.000 studerende er 35,5 timer om ugen. Der er en del variation mel-lem de tre store sektorer erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter. De studerende på universiteterne har den højeste studieintensitet med 36,0 timer om ugen; mens studerende på erhvervsakademierne har den laveste med 33,7 timer om ugen. Det er naturligvis vigtigt, at se på antallet af timer de studerende bruger på deres studier. Omvendt tyder noget også på at antallet af arbejdstimer ikke kan stå alene.
OriginalsprogDansk
ArtikelnummerSektion 2
AvisNordjyske Stifstidende
Sider (fra-til)8
Antal sider1
StatusUdgivet - 17 okt. 2018

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater