TY - RPRT
T1 - Følgeforskning i Projekt LOMA-lokal mad. Deltrapport 1. Kvantitativ del. Foreløbige resultater.
AU - Ruge, Dorte
AU - Puck, Morten Rasmus
AU - Hansen, Thomas Illum
PY - 2017/1
Y1 - 2017/1
N2 - Resultater fra følgeforskning i LOMA, Lokal Mad – en innovativ model for læring og næring til skoleelever (LOMA)’s LOMA15-intervention indikerer, at de deltagende elever har udviklet komponenter i en mad- og sundhedsrelateret handlekompetence i form af viden, færdighed, motivation, trivsel, samarbejdsevne og erfaring med virkelighedsnære situationer. I nærværende interventionsstudie indgår data fra elevernes svar på survey ved baseline- og endline-deltagelse i LOMA15. Specielt for resultater i forhold til øget viden om grøntsager og råvarer er der en positiv udvikling fra baseline til endline. Der er endvidere en positiv udvikling i elevers svar på, hvad de selv mener, at de har lært i forbindelse med LOMA-undervisning, hvor de har lavet mad til kammeraterne. Udover positiv udvikling af færdigheder inden for tilberedning af mad, er der en positiv udvikling i elevernes markering af at de har lært at ’tale om mad’, ’tegne mad’ og ’tage billeder af mad’. Det tyder på, at eleverne via integration af flere fag har opnået et udvidet begrebsapparat og øget formidlingskompetence som komponenter i en mad- og sundhedsrelateret handlekompetence.
AB - Resultater fra følgeforskning i LOMA, Lokal Mad – en innovativ model for læring og næring til skoleelever (LOMA)’s LOMA15-intervention indikerer, at de deltagende elever har udviklet komponenter i en mad- og sundhedsrelateret handlekompetence i form af viden, færdighed, motivation, trivsel, samarbejdsevne og erfaring med virkelighedsnære situationer. I nærværende interventionsstudie indgår data fra elevernes svar på survey ved baseline- og endline-deltagelse i LOMA15. Specielt for resultater i forhold til øget viden om grøntsager og råvarer er der en positiv udvikling fra baseline til endline. Der er endvidere en positiv udvikling i elevers svar på, hvad de selv mener, at de har lært i forbindelse med LOMA-undervisning, hvor de har lavet mad til kammeraterne. Udover positiv udvikling af færdigheder inden for tilberedning af mad, er der en positiv udvikling i elevernes markering af at de har lært at ’tale om mad’, ’tegne mad’ og ’tage billeder af mad’. Det tyder på, at eleverne via integration af flere fag har opnået et udvidet begrebsapparat og øget formidlingskompetence som komponenter i en mad- og sundhedsrelateret handlekompetence.
KW - Børn og unge
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Mixed Methods
KW - følgeforskning
KW - kvalitativ forskning
KW - kvantitativ forskningsmetodologi
KW - Sundhed, ernæring og livskvalitet
M3 - Rapport
VL - 1
BT - Følgeforskning i Projekt LOMA-lokal mad. Deltrapport 1. Kvantitativ del. Foreløbige resultater.
PB - Læremiddel.dk
CY - Odense
ER -