Abstract
Fabula er udviklet og designet af Michael Løhde Andersen. Mit bidrag har været sparring samt udarbejdelse af lærervejledningen.
Uddrag fra lærervejledningens intro:
Fabula tager udgangspunkt i teorien om game based learning. Altså ideen om at bruge spillets struktur til at arbejde med faglige intentioner og mål. Med andre ord; så længe du spiller spillet, lærer du noget. Mere konkret giver Fabula dig og dine elever mulighed for at dykke ned i sprogets magiske univers, for der sker nemlig noget, når vi fortæller og ikke mindst, når vi deler fortællingen med andre. Med Fabula kan du træne elevernes sproglige bevidsthed, sætningskonstruktion, formidling og aktive lytning, eftersom man som aktiv spiller både skal kunne producere en sammenhængende fortælling samt reproducere andres fortællinger. Der arbejdes altså både elevaktiverende og meningsskabende med sproget.
Hvad der er særligt ved fortælle-træningen med Fabula er da, at formålet ikke er fortællingen i sig selv, hvorfor fokus ikke ensidigt er på at øve eleverne i at bruge deres fantasi og udtryksevner, men også at fortælle for at blive hørt samt høre, hvad andre fortæller. Spillet går nemlig i høj grad ud på at lytte aktivt og kunne reproducere en andens fortælling, hvorfor Fabula træder ind i det til tider meget oversete område af mundtlighedsdidaktikken; lytning. Som anført i spillets regelsæt gives der ikke point for egen fortælling, men point for at kunne huske så meget af sine medspilleres fortælling som muligt, hvormed elevernes fokus flyttes fra udelukkende at være rettet mod dem selv og deres egen fortælling til at være orienteret mod det, deres medspillere fortæller. Hvis ikke de lytter til hinanden og kun tænker på, hvad de selv vil fortælle, vil konsekvensen være tydelig: de vil ikke kunne få point. Fabula ønsker altså at fremhæve lytning som en central del af mundtlighedsarbejdet.
Uddrag fra lærervejledningens intro:
Fabula tager udgangspunkt i teorien om game based learning. Altså ideen om at bruge spillets struktur til at arbejde med faglige intentioner og mål. Med andre ord; så længe du spiller spillet, lærer du noget. Mere konkret giver Fabula dig og dine elever mulighed for at dykke ned i sprogets magiske univers, for der sker nemlig noget, når vi fortæller og ikke mindst, når vi deler fortællingen med andre. Med Fabula kan du træne elevernes sproglige bevidsthed, sætningskonstruktion, formidling og aktive lytning, eftersom man som aktiv spiller både skal kunne producere en sammenhængende fortælling samt reproducere andres fortællinger. Der arbejdes altså både elevaktiverende og meningsskabende med sproget.
Hvad der er særligt ved fortælle-træningen med Fabula er da, at formålet ikke er fortællingen i sig selv, hvorfor fokus ikke ensidigt er på at øve eleverne i at bruge deres fantasi og udtryksevner, men også at fortælle for at blive hørt samt høre, hvad andre fortæller. Spillet går nemlig i høj grad ud på at lytte aktivt og kunne reproducere en andens fortælling, hvorfor Fabula træder ind i det til tider meget oversete område af mundtlighedsdidaktikken; lytning. Som anført i spillets regelsæt gives der ikke point for egen fortælling, men point for at kunne huske så meget af sine medspilleres fortælling som muligt, hvormed elevernes fokus flyttes fra udelukkende at være rettet mod dem selv og deres egen fortælling til at være orienteret mod det, deres medspillere fortæller. Hvis ikke de lytter til hinanden og kun tænker på, hvad de selv vil fortælle, vil konsekvensen være tydelig: de vil ikke kunne få point. Fabula ønsker altså at fremhæve lytning som en central del af mundtlighedsarbejdet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 1 feb. 2024 |
Udgiver | Alt i Ord ApS |
Status | Udgivet - 1 feb. 2024 |