Projekter pr. år
Abstract
Denne artikel præsenterer resultaterne af en undersøgelse af lærerstuderendes kognition om grammatikundervisning i engelskundervisningen i grundskolen og på læreruddannelsen. På trods af kendte fordele ved den funktionelle grammatikundervisning ved vi, at en traditionel tilgang stadig spiller en rolle – for så vidt der undervises eksplicit i grammatik i engelskundervisningen. Formålet med denne undersøgelse er derfor at bidrage til at afdække, hvad der har betydning for de didaktiske valg, de lærerstuderende foretager i grammatikundervisningen, samt hvordan disse dannes i forbindelse med læreruddannelse og praktik. Undersøgelsen tager inspiration fra Q-metodologien, og ved hjælp af analyser af forskellige, kombinerede datatyper viser vores undersøgelse, at almenpædagogiske spørgsmål om elevers adfærd og motivation og forventninger til læreres forberedelsestid i højere grad end fagdidaktiske perspektiver vægtes af de engelskstuderende. Undersøgelsen bidrager dermed med viden om, hvordan lærerstuderende udvikler grammatikundervisningen i fremmedsprogsundervisningen, men den skriver sig også ind i en aktuel diskussion af fagdidaktikkens udfordringer i en kombinationsuddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og profession |
Vol/bind | 8 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 65-87 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 2445-8538 |
DOI | |
Status | Udgivet - 30 jun. 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- engelskundervisning
- fagdidaktik
- fremmedsprogsundervisning
- funktionel grammatik og kontekstualiseret grammatikundervisning
- lærerkognition
- lærerstuderende
- læreruddannelse
- praktik som læringsrum
- Skoler, fag og institutioner
- engelsk grammatik
- grundskole
- læreruddannelse
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Funktionel grammatik i grundskole og læreruddannelse
Bruntt, K. L., Kristensen, M., Christensen, M. V., Bastholm, S. R. & Gustenhoff, M.
15/08/21 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil