Fagdidaktik i et krydsfelt mellem læreruddannelse og praktik: en undersøgelse af engelsklærerstuderendes kognition om grammatik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel præsenterer resultaterne af en undersøgelse af lærerstuderendes kognition om grammatikundervisning i engelskundervisningen i grundskolen og på læreruddannelsen. På trods af kendte fordele ved den funktionelle grammatikundervisning ved vi, at en traditionel tilgang stadig spiller en rolle – for så vidt der undervises eksplicit i grammatik i engelskundervisningen. Formålet med denne undersøgelse er derfor at bidrage til at afdække, hvad der har betydning for de didaktiske valg, de lærerstuderende foretager i grammatikundervisningen, samt hvordan disse dannes i forbindelse med læreruddannelse og praktik. Undersøgelsen tager inspiration fra Q-metodologien, og ved hjælp af analyser af forskellige, kombinerede datatyper viser vores undersøgelse, at almenpædagogiske spørgsmål om elevers adfærd og motivation og forventninger til læreres forberedelsestid i højere grad end fagdidaktiske perspektiver vægtes af de engelskstuderende. Undersøgelsen bidrager dermed med viden om, hvordan lærerstuderende udvikler grammatikundervisningen i fremmedsprogsundervisningen, men den skriver sig også ind i en aktuel diskussion af fagdidaktikkens udfordringer i en kombinationsuddannelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind8
Udgave nummer2
Sider (fra-til)65-87
Antal sider13
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 30 jun. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • engelskundervisning
  • fagdidaktik
  • fremmedsprogsundervisning
  • funktionel grammatik og kontekstualiseret grammatikundervisning
  • lærerkognition
  • lærerstuderende
  • læreruddannelse
  • praktik som læringsrum
  • Skoler, fag og institutioner
  • engelsk grammatik
  • grundskole
  • læreruddannelse

Citationsformater