Abstract
På læreruddannelsen beskrives ofte en problematik om det at koble teoretisk indhold med
en mere praktisk side af lærergerningen. I denne artikel sættes der fokus på hvordan denne kobling
kan styrkes i matematikundervisningen på læreruddannelsen ved at anvende videoklip fra grundskolen
sammen med en struktureret observationsmodel (Learning to notice). I et udviklingsprojekt på
læreruddannelsen er der blevet designet og udviklet to forskellige undervisningsforløb som er blevet
afprøvet på to hold. Disse afprøvninger er blevet videooptaget, transskriberet og analyseret. Der er
udvalgt tre cases som viser hvordan lærerstuderende arbejder med at beskrive, forklare og forudsige
matematikundervisningens praksis i folkeskolen.
en mere praktisk side af lærergerningen. I denne artikel sættes der fokus på hvordan denne kobling
kan styrkes i matematikundervisningen på læreruddannelsen ved at anvende videoklip fra grundskolen
sammen med en struktureret observationsmodel (Learning to notice). I et udviklingsprojekt på
læreruddannelsen er der blevet designet og udviklet to forskellige undervisningsforløb som er blevet
afprøvet på to hold. Disse afprøvninger er blevet videooptaget, transskriberet og analyseret. Der er
udvalgt tre cases som viser hvordan lærerstuderende arbejder med at beskrive, forklare og forudsige
matematikundervisningens praksis i folkeskolen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 3 |
Sider (fra-til) | 18-34 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2022 |
Emneord
- didaktik
- Matematik undervisning
- læreruddannelsen