Abstract
Siden regeringen og KL i 2014 vedtog Brugerportalsinitiativet, er læringsplatformene udrullet over landets folkeskoler. Digitale læremidler vinder indpas i stigende omfang i folkeskolen, hvilket skaber helt nye typer af digitale spor, der fx kan bidrage til og understøtte samt dokumentere elevernes
faglige niveau, arbejdsprocesser, samarbejdsrelationer og aktivitetsniveau – og i et hidtil uset omfang. Denne rapport redegør for processer og resultater fra et udviklingsprojekt, gennemført efterår 2016-efterår 2017, om brugen af elevdata i folkeskolen. Formålet med projektet er at give videns og praksisbaserede anbefalinger til, hvordan data om elevernes progression kan sammenstilles,
vises og understøtte, at danske skoleelever bliver så dygtige, som de kan, hvilket er et af de tre nationale mål i folkeskolereformen.
I dette kapitel præsenteres en opsamling af de fagdidaktiske indsigter og refleksioner vedrørende fagprofessionelles brug af elevdata, som projektet har genereret. Disse indsigter og refleksioner knytter sig dels til beskrivelsen af didaktiske brugssituationer for anvendelse af datavisualiseringer (Bremholm m.fl., 2017). Dels knytter de sig til henholdsvis interview og workshops med fagprofessionelle vedrørende databrug og datavisualisering, som er blevet gennemført som led i progressionsdataprojektet (beskrevet yderligere i hhv. kapital 5 og bilag 1). Med datavisualisering menes, at forskellige typer tilgængelige data (fx om elevers trivsel og faglige præstationer) integreres, analyseres og vises i anskueliggørende digitale formater (visualiseringer).
faglige niveau, arbejdsprocesser, samarbejdsrelationer og aktivitetsniveau – og i et hidtil uset omfang. Denne rapport redegør for processer og resultater fra et udviklingsprojekt, gennemført efterår 2016-efterår 2017, om brugen af elevdata i folkeskolen. Formålet med projektet er at give videns og praksisbaserede anbefalinger til, hvordan data om elevernes progression kan sammenstilles,
vises og understøtte, at danske skoleelever bliver så dygtige, som de kan, hvilket er et af de tre nationale mål i folkeskolereformen.
I dette kapitel præsenteres en opsamling af de fagdidaktiske indsigter og refleksioner vedrørende fagprofessionelles brug af elevdata, som projektet har genereret. Disse indsigter og refleksioner knytter sig dels til beskrivelsen af didaktiske brugssituationer for anvendelse af datavisualiseringer (Bremholm m.fl., 2017). Dels knytter de sig til henholdsvis interview og workshops med fagprofessionelle vedrørende databrug og datavisualisering, som er blevet gennemført som led i progressionsdataprojektet (beskrevet yderligere i hhv. kapital 5 og bilag 1). Med datavisualisering menes, at forskellige typer tilgængelige data (fx om elevers trivsel og faglige præstationer) integreres, analyseres og vises i anskueliggørende digitale formater (visualiseringer).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Elevers læring og progression |
Antal sider | 10 |
Forlag | Undervisningsministeriet |
Publikationsdato | 11 dec. 2017 |
Sider | 49-58 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7119-472-2 |
Status | Udgivet - 11 dec. 2017 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- folkeskolen