Abstract
Denne case handler om, hvordan 90 lærerstuderende på 1. årg. introduceres til faget almen dannelse ud fra en antagelse om, at ny teknologi påvirker forestillingen om, hvad der er relevant viden for professionsudøvelsen, og således også hvad der skal prioriteres i studiet. I introduktionsforløbet på 16 lektioner anvendes Skoletube, en digital platform rettet mod folkeskolen samt gratis programmer, som jeg forestiller mig vil imødekomme de studerendes behov for sjove oplevelser og samtidig ruste dem til at forholde sig reflekteret og nuanceret til etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfordringer i relation til skole- og forældresamarbejde. Udfordringen er altså at få ny teknologi til at indgå som aktør i faget almen dannelse og skabe en eksemplarisk praksis, hvor de studerende kan udvikle sig fagligt og personligt i forhold til kommende undervisningsopgaver i folkeskolen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv |
Redaktører | Kathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo |
Udgivelsessted | Sorø |
Forlag | UCSJ Forlag |
Publikationsdato | 2015 |
Sider | 301-312 |
ISBN (Trykt) | 978-87-927-1732-0 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-927-1733-7 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- dannelse