Faget almen dannelse og ny teknologi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Denne case handler om, hvordan 90 lærerstuderende på 1. årg. introduceres til faget almen dannelse ud fra en antagelse om, at ny teknologi påvirker forestillingen om, hvad der er relevant viden for professionsudøvelsen, og således også hvad der skal prioriteres i studiet. I introduktionsforløbet på 16 lektioner anvendes Skoletube, en digital platform rettet mod folkeskolen samt gratis programmer, som jeg forestiller mig vil imødekomme de studerendes behov for sjove oplevelser og samtidig ruste dem til at forholde sig reflekteret og nuanceret til etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfordringer i relation til skole- og forældresamarbejde. Udfordringen er altså at få ny teknologi til at indgå som aktør i faget almen dannelse og skabe en eksemplarisk praksis, hvor de studerende kan udvikle sig fagligt og personligt i forhold til kommende undervisningsopgaver i folkeskolen.
OriginalsprogDansk
TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
UdgivelsesstedSorø
ForlagUCSJ Forlag
Publikationsdato2015
Sider301-312
ISBN (Trykt)978-87-927-1732-0
ISBN (Elektronisk)978-87-927-1733-7
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • dannelse

Citationsformater