Abstract
Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus på fastholdelse og udvikling af nydimitterede læreres faglighed i de første år i praksis. Med udgangspunkt i en række undersøgelser afdækkes udfordringer i transitionen fra læreruddannelse til lærerprofession, og mulige årsager til, at lærere ofte afstår fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forlængelse heraf peges på læreres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel på en intervention i form af et tidsskrift som ét tiltag blandt flere, der kan medvirke til at styrke lærernes udvikling af et professionelt fagsprog.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og -profession |
Vol/bind | Årg. 1 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 142-156 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 2445-8538 |
Status | Udgivet - 30 sep. 2016 |
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog