Faglig kommunikation i et professionelt fællesskab: – om sproglige og kommunikative muligheder for faglighed i praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus på fastholdelse og udvikling af nydimitterede læreres faglighed i de første år i praksis. Med udgangspunkt i en række undersøgelser afdækkes udfordringer i transitionen fra læreruddannelse til lærerprofession, og mulige årsager til, at lærere ofte afstår fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forlængelse heraf peges på læreres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel på en intervention i form af et tidsskrift som ét tiltag blandt flere, der kan medvirke til at styrke lærernes udvikling af et professionelt fagsprog.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bindÅrg. 1
Udgave nummer1
Sider (fra-til)142-156
Antal sider15
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - 30 sep. 2016

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater