Abstract
I den offentlige debat har dagtilbudsområdet på kort tid fået en hovedrolle og et hovedansvar for at understøtte realiseringen af alle børns potentialer og dermed løfte det velfærdsstatslige ideal om chancelighed og livsduelighed uafhængigt af forskelle i social baggrund. Men hvem skal forløse ambitionen om at udvikle socialt mobiliserende og lighedsskabende dagtilbud? Hvor kigger politikere og forvaltninger hen, når der skal findes løsninger på de udfordringer, som Velfærdsdanmarks nyeste ”hot-spot” står over for. Lige nu står faglig ledelse øverst på rolleliste.
I dette kapitel kigger jeg nærmere på faglig ledelse, og på den opgave, som dagtilbuddenes pædagogiske ledere står foran. Hvordan løftes opgaven som faglig leder i en travl og opgavemættet lederhverdag? Hvordan kan faglig ledelse understøtte en tidligere opsporing af børn i læringsvanskeligheder? Og hvordan opbygger man som faglig leder organisatorisk handlekraft, så børn i udsatte livssituationer aktivt og systematisk understøttes i at realisere deres potentialer trods deres mere udfordrende livsbetingelser?
I dette kapitel kigger jeg nærmere på faglig ledelse, og på den opgave, som dagtilbuddenes pædagogiske ledere står foran. Hvordan løftes opgaven som faglig leder i en travl og opgavemættet lederhverdag? Hvordan kan faglig ledelse understøtte en tidligere opsporing af børn i læringsvanskeligheder? Og hvordan opbygger man som faglig leder organisatorisk handlekraft, så børn i udsatte livssituationer aktivt og systematisk understøttes i at realisere deres potentialer trods deres mere udfordrende livsbetingelser?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Tidlig indsats i dagtilbud : perspektiver på Heckman-kurven |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 1 jan. 2019 |
Sider | 105-117 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-566-2 |
Status | Udgivet - 1 jan. 2019 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation