Abstract
Der tages afsæt i perioden omkring skoleformen fra 2014 og den ændring af skoleforståelsen, som har fundet sted, hvor styrkelse af læreprocesserne og fokus på elevernes potentialer er sat i centrum. Ved hjælp af et historisk blik på skolens formål gennem en række folkeskolelove peges på det forhold, at skolen nu skal uddanne barnet til at håndtere en hvilken som helst fremtid. Der peges endvidere på, at skolens opgave har flyttet fokus fra undervisning til elevernes læring, og at dette ændrede kerneopgavefokus betyder en markant øget kompleksitet. Faglig ledelse dukker derfor op som en ledelsesopgave, der har fokus på at monitorere og understøtte en bred vifte af tiltag og praksisser, og som i øvrigt også distribueres ud fra ledelsen og tildeles udvalgte medarbejdere, så både ledelse og de fagprofessionelle varetager former for faglig ledelse. Kapitlet afdækker denne ledelsesopgave og indkredser tre aktuelt centrale fokusområder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Ny faglig ledelse |
Redaktører | Henrik Rander, Elvi Weinreich |
Antal sider | 11 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 71-81 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 9788759335529 |
ISBN (Elektronisk) | 9788759339640 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation