@inbook{a22fd6f868c545da94fb3e589a3378d3,
title = "Faglig ledelse og organisering af l{\ae}ringsmilj{\o}er",
abstract = "Som det fremg{\aa}r af Master for en styrket p{\ae}dagogisk l{\ae}replan (Elb{\ae}k, Meibom, Krogk{\ae}r & Nielsen, 2016) er en af intentionerne, at l{\ae}replanen kan fungere som et redskab der underst{\o}tter det p{\ae}dagogiske personale og ledelsens arbejde med at skabe gode l{\ae}ringsmilj{\o}er. Fra et didaktisk perspektiv handler arbejdet med gode l{\ae}ringsmilj{\o}er bl.a. om at forholde sig reflekteret til form{\aa}l, m{\aa}l og indhold i disse l{\ae}ringsmilj{\o}er; men det handler ogs{\aa} om at finde balancen mellem det planlagte og mulighederne i situationen her-og-nu. Denne balance tematiserer kapitlet ved at tage udgangspunkt i didaktiske overvejelser knyttet til det nye dannelsesbegreb som skrives frem i masteren. Med afs{\ae}t i to eksempler p{\aa} p{\ae}dagogers planl{\ae}gning og organisering, diskuteres mulige forbindelser mellem form{\aa}l, m{\aa}l og indhold. Dern{\ae}st bruges en situationsbeskrivelse fra en samling til at illustrere begrebet situationsbevidsthed; et begreb der indfanger p{\ae}dagogens evne og vilje til at v{\ae}re n{\ae}rv{\ae}rende og orienteret mod b{\o}rnene og den konkrete situation – uden derved at miste forbindelsen til l{\ae}replanen. Kapitlet slutter med at samle de forskellige pointer op i konkrete principper og sigtepunkter, som kan vejlede og inspirere det p{\ae}dagogiske personale og lederens arbejde med at skabe en reflekterende, didaktisk kultur omkring organisering af gode l{\ae}ringsmilj{\o}er.",
keywords = "ledelse, praksisf{\ae}llesskab, p{\ae}dagogik",
author = "Jensen, {Anders Skriver}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-775-8",
pages = "63--75",
editor = "Mortensen, {Trine Holst} and Torben N{\ae}sby",
booktitle = "Den styrkede p{\ae}dagogiske l{\ae}replan",
publisher = "Dafolo",
address = "Danmark",
}