Faglig Pædagogisk Ledelse – Didaktisk refleksion som grundlag for MUS og GRUS

Lea Lund, Mette A.K Boie, Mathilde Andersen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogFormidling

152 Downloads (Pure)

Abstract


Denne bog rummer ledelsens erfaringer og gode råd fra FPL-projektet (Faglig Pædagogisk Ledelse). 15 gymnasier fra hele Danmark har deltaget i projektet (i alt 66 ledere hver med tilknyttede lærere). Lederne fra 10 af de 15 deltagende skoler beskriver her i bogen deres erfaringer og videregiver de elementer, der har vist sig hensigtsmæssige (og til tider udfordrende) i udførelsen af deres pædagogiske ledelsesopgave.

Bogen består af to dele:

Del 1:
Den indledende del beskriver FPL-projektet, og indeholder et rammesættende koncept for gennemførelse af MUS og GRUS med fokus på didaktisk dialog mellem leder og lærere om undervisningen. Desuden finder man i del 1 alle links til instruktionsvideoerne samt i bilagssektionen alle de redskaber, der er udviklet til FPL. Andre skoler kan, også selvom man ikke har deltaget i FPL-projektet, med lethed benytte sig heraf, hvis man ønsker at afprøve lignende didaktiske samtaleformer.

Del 2:
Indeholder 10 kapitler skrevet af ledere, som har deltaget i FPL-projektet. I kapitlerne beskriver lederne deres erfaringer med anvendelse af MUS- eller GRUS-konceptet, der er udviklet i projektet, på deres skole.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagCenter for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Antal sider99
ISBN (Trykt)978-87-7684-551-3
ISBN (Elektronisk)78-87-7684-550-6
StatusUdgivet - 5 nov. 2019

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation

Citationsformater