TY - BOOK
T1 - Faglig Pædagogisk Ledelse – Didaktisk refleksion som grundlag for MUS og GRUS
AU - Lund, Lea
AU - A.K Boie, Mette
AU - Andersen, Mathilde
PY - 2019/11/5
Y1 - 2019/11/5
N2 - Denne bog rummer ledelsens erfaringer og gode råd fra FPL-projektet (Faglig Pædagogisk Ledelse). 15 gymnasier fra hele Danmark har deltaget i projektet (i alt 66 ledere hver med tilknyttede lærere). Lederne fra 10 af de 15 deltagende skoler beskriver her i bogen deres erfaringer og videregiver de elementer, der har vist sig hensigtsmæssige (og til tider udfordrende) i udførelsen af deres pædagogiske ledelsesopgave.Bogen består af to dele:Del 1:Den indledende del beskriver FPL-projektet, og indeholder et rammesættende koncept for gennemførelse af MUS og GRUS med fokus på didaktisk dialog mellem leder og lærere om undervisningen. Desuden finder man i del 1 alle links til instruktionsvideoerne samt i bilagssektionen alle de redskaber, der er udviklet til FPL. Andre skoler kan, også selvom man ikke har deltaget i FPL-projektet, med lethed benytte sig heraf, hvis man ønsker at afprøve lignende didaktiske samtaleformer.Del 2:Indeholder 10 kapitler skrevet af ledere, som har deltaget i FPL-projektet. I kapitlerne beskriver lederne deres erfaringer med anvendelse af MUS- eller GRUS-konceptet, der er udviklet i projektet, på deres skole.
AB - Denne bog rummer ledelsens erfaringer og gode råd fra FPL-projektet (Faglig Pædagogisk Ledelse). 15 gymnasier fra hele Danmark har deltaget i projektet (i alt 66 ledere hver med tilknyttede lærere). Lederne fra 10 af de 15 deltagende skoler beskriver her i bogen deres erfaringer og videregiver de elementer, der har vist sig hensigtsmæssige (og til tider udfordrende) i udførelsen af deres pædagogiske ledelsesopgave.Bogen består af to dele:Del 1:Den indledende del beskriver FPL-projektet, og indeholder et rammesættende koncept for gennemførelse af MUS og GRUS med fokus på didaktisk dialog mellem leder og lærere om undervisningen. Desuden finder man i del 1 alle links til instruktionsvideoerne samt i bilagssektionen alle de redskaber, der er udviklet til FPL. Andre skoler kan, også selvom man ikke har deltaget i FPL-projektet, med lethed benytte sig heraf, hvis man ønsker at afprøve lignende didaktiske samtaleformer.Del 2:Indeholder 10 kapitler skrevet af ledere, som har deltaget i FPL-projektet. I kapitlerne beskriver lederne deres erfaringer med anvendelse af MUS- eller GRUS-konceptet, der er udviklet i projektet, på deres skole.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Ledelse, organisationsudvikling og innovation
UR - https://open-tdm.au.dk/blogs/fpl/
M3 - Bog
SN - 978-87-7684-551-3
BT - Faglig Pædagogisk Ledelse – Didaktisk refleksion som grundlag for MUS og GRUS
PB - Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
CY - Aarhus
ER -