Faglighed: set i lyset af billedkunstfaget

Kirsten Skov (Redaktør), Mie Buhl (Redaktør), Kirsten Meisner Christensen (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogFormidling

    Abstract

    'Kamelrefleksioner - tematiseringer af læreruddannelsens professionssigte' er en række tekstsamlinger, der har til formål at bidrage til udvikling af læreruddannelsen som profession.
    Denne 2. tekstsamling 'Faglighed set i lyset af billedkunstfaget' er resultatet af et 3-årigt udviklingsarbejde og netværkssamarbejde 'Udvikling af seminariefaget billedkunst i et nyt århundrede' mellem AAU/ Danmarks pædagogiske Universitet, Læreruddannelsen i Ålborg og Læreruddannelsen Zahle.

    Arbejdet har haft til formål at sætte fokus på billedkunstfaget formål, indhold og indlejrede forforståelser. I Kamelgruppen har vi været optaget af at pege på relevante temaer for udvikling af billedfaget og forandring i uddannelsen af kommende lærere.

    Foråret 2004 præsenterede gruppens medlemmer papers på symposiet 'Visual culture in education' på kongressen på Nordisk Forening for Pædagogisk forskning i Reykjavik, Island. I 2005 deltog gruppen i symposiet 'Blikkulturer' på DPU og i 2006 på kongressen 'International Society of education Through Art' i Lissabon.

    - Betegnelsen kameler refererer til, at i forandringsprocesser må der sluges kameler, hvis der ikke længere kan findes argumenter for at fastholde forforståelser.

    De 2 andre tekstsamlinger er henholdsvis 'Praktik - set i lyset af billedkunstfaget' og 'Eksamen - set i lyset af billedkunstfaget'
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Seminarium
    Antal sider62
    ISBN (Trykt)8776130525
    StatusUdgivet - 2004
    NavnKamelrefleksioner - tematiseringer af læreruddannelsens professionssigte
    Nummer2

    Emneord

    • læreruddannelsen
    • billedkunst

    Citationsformater