Abstract
Danmarks Privatskoleforening og Institut for Ledelse og Forvaltning på Professionshøjskolen Metropol indgik i september 2014 en samarbejdsaftale med det formål at undersøge, hvad det er, der gør mange af foreningens medlemsskoler til højtpræsterende skoler. Spørgsmålet om, hvad der skaber læring og gode præstationer i grundskolen er meget diskuteret, men der er ikke foretaget mange undersøgelser af danske skoler, som belyser dette. Privatskoleforeningen indgik derfor en aftale med Metropol om en undersøgelse, hvor Metropol skulle udvælge en række af foreningens medlemsskoler og prøve at finde de faktorer, som gør dem til højtpræsterende samt beskrive deres praksis. Begrebet ”højtpræsterende skoler” blev defineret ud fra begrebet ”undervisningseffekt”, som Tænketanken CEPOS har stået fadder til, og som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har videreudviklet, men givet navnet ”social reference”.Resume af rapportens konklusioner I rapporten påpeger vi den praksis, hvormed undersøgelsesskolerne formår at præstere højt i forhold til elevernes faglige og personlige udvikling. Praksis viser tilbage til tre grundlæggende sammenhørende og samspillende variabler, nemlig: 1) Institutionel stabilitet 2) Trivsel 3) LæringRapportens konklusion er, at der på de fem undersøgelsesskoler er et godt samspil mellem de 3 variabler, og at det forklarer skolernes høje præstationer kombineret med en skolekultur, hvor det er velset at dygtiggøre sig, have ambitioner og være grundig og arbejdsom.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 23 okt. 2015 |
Udgiver | Københavns Professionshøjskole |
Status | Udgivet - 23 okt. 2015 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- skoleudvikling
- uddannelse
- ungdomskultur