Abstract
Denne artikel præsenterer to undersøgelser af et af de mest anvendte læremidler i den danske grundskole, fagportalen dansk.gyldendal.dk for 7.-10. klasse (Gyldendal Uddannelse, 2011). I første del beskrives nogle af de faktorer, der har medvirket til, at dansk.gyldendal.dk siden dens lancering er blevet et af de mest dominerende læremidler i Danmark. Derefter præsenteres en kvantitativ og kvalitativ undersøgelse af den intenderede danskundervisning i forløbene på dansk.gyldendal.dk (Schou, 2018). Resultaterne viser bl.a., at undervisningen i højere grad er knyttet til fortolkningskompetence og arbejdet med æstetiske tekster frem for kommunikationskompetence og brugstekster. Ligeledes ses en kraftig vægtning af formidlende og stilladserende tilgange til læring samt et fravær af tilgange, der afspejler autentisk literacy. Samlet repræsenterer portalens forløb en mosaik af forskelligrettede syn på danskundervisning, hvilket efterlader lærerne med en kompleks fagdidaktisk opgave i aktualiseringen af portalens forløb.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om Literacy |
Vol/bind | 29 |
Sider (fra-til) | 38-45 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 2245-2761 |
Status | Udgivet - 17 maj 2021 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Gyldendal
- dansk
- fagportal
- læremidler
- udskoling