Fagportalerne i engelsk og tysk: Digitale muligheder for autentiske sprog- og kulturmøder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Fagportalerne til grundskolens fag blev udviklet med økonomisk støtte fra undervisningsministeriet i perioden 2012-2017. I dag udgør salget af digitale læremidler (identisk med fagportalerne fra Gyldendal, Alinea og Clio) over 50 procent af det samlede salg (Operate 2018:16). Fagportalerne har også fundet indpas på læreruddannelserne, da de studerende har adgang til samtlige fagportaler. Under Corona-krisen i foråret 2020 blev portalerne gjort frit tilgængelige, hvormed der kom mange nye brugere til, så portalerne indtager i dag en meget dominerende rolle i folkeskolens undervisning.

Vi ønsker i denne artikel at have fokus på portalernes anvendelse af autentiske tekster og på de sprog- og kulturmøder, som teksterne lægger op til. Efter en kort introduktion af disse udvalgte fokusområder følger eksempler på forløb fra portalerne i tysk og engelsk, der på konstruktiv vis forsøger at åbne op for elevdeltagelse i autentiske sprog- og kulturmøder igennem anvendelse af autentiske tekster. Afslutningsvis diskuterer vi betydningen af at anvende autentiske tekster i fremmedsprogsundervisningen samtidig med, at vi kort problematiserer anvendelsen af disse tekster.

OriginalsprogDansk
TidsskriftSprogforum
Udgave nummer72
Sider (fra-til)23-31
Antal sider8
ISSN0909-9328
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • autentiske tekster
  • engelsk
  • fagportaler
  • sprog- og kulturmøder
  • tysk
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Fagportaler
  • autentiske tekster
  • engelsk
  • sprog- og kulturmøder
  • tysk

Citationsformater