Abstract
I denne artikel præsenteres et følgeforskningsprojekt, som vi har været engageret i i Skanderborg kommune i 2023-2024. Formålet med projektet var at undersøge muligheder og barrierer i de fagprofessionelles samarbejde om at skabe og udvikle inkluderende fællesskaber i skole og dagtilbud. Resultaterne viser, at det fagprofessionelle samarbejde både må finde sted i den konkrete praksis men også i refleksionsrum på distance af praksis; der må både samarbejdes i og om praksis. Ligeledes at forskellige faglige perspektiver og positioner har potentiale til at understøtte udvikling af en inkluderende praksis under forudsætning af, at der skabes fælles samarbejdsrum, der stilladserer og faciliterer det professionelle samarbejde om opgaven.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | Specialpaedagogik |
Vol/bind | Årgang 45 |
Udgave nummer | Nr. 1 |
Sider (fra-til) | 3-16 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0107-0649 |
Status | Udgivet - 25 apr. 2025 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- dagtilbud
- fagprofessionelle
- følgeforskning
- inkluderende fællesskaber
- inklusion
- ledelse
- samarbejde
- skole