Fagprofessionelles samarbejde om inkluderende fællesskaber: Resultater fra et følgeforskningsprojekt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel præsenteres et følgeforskningsprojekt, som vi har været engageret i i Skanderborg kommune i 2023-2024. Formålet med projektet var at undersøge muligheder og barrierer i de fagprofessionelles samarbejde om at skabe og udvikle inkluderende fællesskaber i skole og dagtilbud. Resultaterne viser, at det fagprofessionelle samarbejde både må finde sted i den konkrete praksis men også i refleksionsrum på distance af praksis; der må både samarbejdes i og om praksis. Ligeledes at forskellige faglige perspektiver og positioner har potentiale til at understøtte udvikling af en inkluderende praksis under forudsætning af, at der skabes fælles samarbejdsrum, der stilladserer og faciliterer det professionelle samarbejde om opgaven.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftSpecialpaedagogik
Vol/bindÅrgang 45
Udgave nummerNr. 1
Sider (fra-til)3-16
Antal sider14
ISSN0107-0649
StatusUdgivet - 25 apr. 2025

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dagtilbud
  • fagprofessionelle
  • følgeforskning
  • inkluderende fællesskaber
  • inklusion
  • ledelse
  • samarbejde
  • skole

Citationsformater