Abstract
Denne artikel er udviklet på baggrund af en kobling af tanke- og handleværktøjerne fra vores to internationalt anerkendte forskningsbaserede artikler, der blev præsenteret på ledelseskonferencen Academy of Mangagement i 2012 og 2013. I denne artikel kobles vores to bidrag med afsæt i forskningen om, at oplevet tillid, involverende lederskab, procesretfærdighed og effektive kommunikationsmønstre disponerer for en dynamik der skaber høj strategisk beslutnings- og implementeringskvalitet, der igen disponerer for høj organisatorisk effektivitet. Artiklen er optaget af, at udfolde denne dynamik nærmere, elementerne i den og hvordan man skaber den, samt at perspektivere disse tankeværktøjer til ledelsesstrategiske handleværktøjer på vegne af fremtidens skoleudvikling. Artiklens første del er en generel forskningsbaseret teoretisk refleksion over centrale udfordringer og potentialer for, at skabe effektive relationelle strategiske ledelsesprocesser (RSL-processer) mellem ledelse og medarbejdere i organisationers strategiarbejde. I artiklens anden del oversættes den teoretiske del til et praksisorienteret ottefaset strategisk procesdesign: FAIR SKOLELEDELSE. FAIR SKOLELEDELSE er et strategisk tanke- og handleværktøj målrettet folkeskolens direktører, chefer, ledere og fagprofessionelle - på vegne af elevernes læring og trivsel.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Det postmoderne lederliv |
Udgave nummer | 5 |
Sider (fra-til) | 22-36 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 2245-8484 |
Status | Udgivet - maj 2014 |
Emneord
- ledelse
- Skoleledelse