Abstract
Undervisningsforløbets mål er, at elever i 8.-10. kl lærer at vurdere graden af falskhed og intention bag forskellige typer af falske nyheder. De falske nyheder deles op i 4 typer:
- Satiriske nyheder, der sigter mod at gøre os klogere ved at give en humoristisk og kritisk vinkel på en sag, og som derfor kun er tæt på sandheden.
- Uærlige nyheder, der bevidst vil snyde os for at få magt eller penge.
- Dårlige nyheder, hvor nyheden mest sigter mod at få klik og ikke at oplyse om det væsentlige
- Partiske nyheder, der kun formidler en synsvinkel på sagen.
Forløbet rummer faglige baggrundsartikler om de forskellige typer af falske nyheder og videoer, hvor forskeren Lars Holmgaard Christensen uddyber dem. Der er opgaver til hver artikel, hvor eleverne skal undersøge eksempler på falske nyheder, selv producere forskellige typer af falske nyheder og reflektere over centrale problemstillinger.
- Satiriske nyheder, der sigter mod at gøre os klogere ved at give en humoristisk og kritisk vinkel på en sag, og som derfor kun er tæt på sandheden.
- Uærlige nyheder, der bevidst vil snyde os for at få magt eller penge.
- Dårlige nyheder, hvor nyheden mest sigter mod at få klik og ikke at oplyse om det væsentlige
- Partiske nyheder, der kun formidler en synsvinkel på sagen.
Forløbet rummer faglige baggrundsartikler om de forskellige typer af falske nyheder og videoer, hvor forskeren Lars Holmgaard Christensen uddyber dem. Der er opgaver til hver artikel, hvor eleverne skal undersøge eksempler på falske nyheder, selv producere forskellige typer af falske nyheder og reflektere over centrale problemstillinger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Undervisningsforløb på EMU |
Antal sider | 15 |
Forlag | EMU.dk |
Publikationsdato | 28 jan. 2018 |
Status | Udgivet - 28 jan. 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning