Abstract
Artiklen beskriver et udviklingsforløb på en familieinstitution, der har fokus på hvordan en undersøgelse kan organiseres i et udviklings- og helhedsorienteret perspektiv. Gennem analyser af et konkret undersøgelsesforløb viser artiklen, at der er mange grundforståelser i familiearbejde, der må revurderes. Bestemte forståelser af familieliv, forældreskab og børns behov bidrager til at begrænse professionelles blik til relationen mellem forælder og barn, hvilket sætter rammen for, hvordan forældreskab vurderes. Selve undersøgelsen udgør i sig selv særlige livsbetingelser, der indvirker på forældres muligheder for at demonstrere og udvikle deres forældreskab. Desuden har det stor betydning for undersøgelsens konklusioner, hvordan socialforvaltning og familieinstitution samarbejder om planer for familiens fremtid under forløbet. Professionelles forestillinger om fremtidige hjælpeforanstaltninger virker nemlig tilbage på undersøgelsen og de konklusioner, der kan drages.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Fokus på Familien |
Vol/bind | 41 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 19-39 |
Antal sider | 20 |
ISSN | 0332-5415 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- børn
- forældre
- familiebehandling
- pædagogisk arbejde