Fantasiens pædagogiske grammatik

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

I oplægget fokuserer jeg på spørgsmålet om, hvordan inddragelse af skabende kunstneriske processer i skolen kan bidrage til at udvikle elevernes fantasi. At eleverne udvikler deres fantasi står centralt i formålet for den danske folkeskole, samtidig med at fantasien er et fundamentalt element af elevernes dannelse, fordi fantasien hjælper os som mennesker med at se os selv og orientere os i verden ved at se nye muligheder i de forskellige situationer, vi befinder os i (Grøn 2003). Med udgangspunkt i empiri fra et forskningsprojekt hvor jeg observerede en professionel tegner og en mundtlig fortæller, der sammen underviste en 5. klasse i at skabe deres egne fortællinger i en kombination af ord og tegninger, viser jeg hvordan og diskuterer hvorfor, kunstnernes åbne og indirekte pædagogiske tilgang til elevernes skabende processer har et stort potentiale i forhold til at skabe innovative måder at udvikle elevernes fantasi på (Saeverot 2013, Söderquist 2016).
OriginalsprogDansk
Publikationsdato3 maj 2022
StatusUdgivet - 3 maj 2022
BegivenhedDen 16. Nordiske Læreruddannelseskonference (flyttet til 2022) - Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet i Tórshavn, Torshavn, Færøerne
Varighed: 3 maj 20225 maj 2022

Konference

KonferenceDen 16. Nordiske Læreruddannelseskonference (flyttet til 2022)
LokationFakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet i Tórshavn
Land/OmrådeFærøerne
ByTorshavn
Periode03/05/2205/05/22

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater