TY - CHAP
T1 - Feber
AU - Knudsen, Kristina Kvisgaard
AU - Andersen, Anna Marie
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Dette kapitel handler om fænomenet feber i en sygeplejefaglig kontekst. Når sygeplejersken møder borgere og patienter med feber, er feber oftest et symptom på sygdom. Derfor skal sygeplejersken observere, analysere og reflektere i situationen, således at observationerne kobles til viden om feber og underliggende årsager hertil – og på denne baggrund igangsætte hensigtsmæssige interventioner.Formålet med dette kapitel er at understøtte, at den studerende tilegner sig forståelse for feber og patienten med feber, for at opnå handlekompetencer til klinisk beslutningstagen og klinisk lederskab. Kapitlet giver et indblik i, hvordan det subjektivt kan opleves at have feber samtidigt med at der er fokus på dataindsamling ved brug af sygeplejerskens sanser til observationer samt udførelse af objektive målinger af temperaturen og kritisk refleksion over de indsamlede data.Feberfaserne bliver gennemgået for at give indblik i, hvordan sygeplejersken kan arbejde målrettet på at forebygge forværring i febertilstanden og at understøtte fysiologiske behov samt støtte patienten i forløbet. Den tilegnede viden om feber har også til hensigt at understøtte forebyggelse af komplikationer, som kan opstå som følge af febertilstanden. Sådanne komplikationer kan fx være dehydrering som følge af den forhøjede temperatur, insufficient ernæring som følge af manglende appetit eller decubitus som følge af immobilisation.
AB - Dette kapitel handler om fænomenet feber i en sygeplejefaglig kontekst. Når sygeplejersken møder borgere og patienter med feber, er feber oftest et symptom på sygdom. Derfor skal sygeplejersken observere, analysere og reflektere i situationen, således at observationerne kobles til viden om feber og underliggende årsager hertil – og på denne baggrund igangsætte hensigtsmæssige interventioner.Formålet med dette kapitel er at understøtte, at den studerende tilegner sig forståelse for feber og patienten med feber, for at opnå handlekompetencer til klinisk beslutningstagen og klinisk lederskab. Kapitlet giver et indblik i, hvordan det subjektivt kan opleves at have feber samtidigt med at der er fokus på dataindsamling ved brug af sygeplejerskens sanser til observationer samt udførelse af objektive målinger af temperaturen og kritisk refleksion over de indsamlede data.Feberfaserne bliver gennemgået for at give indblik i, hvordan sygeplejersken kan arbejde målrettet på at forebygge forværring i febertilstanden og at understøtte fysiologiske behov samt støtte patienten i forløbet. Den tilegnede viden om feber har også til hensigt at understøtte forebyggelse af komplikationer, som kan opstå som følge af febertilstanden. Sådanne komplikationer kan fx være dehydrering som følge af den forhøjede temperatur, insufficient ernæring som følge af manglende appetit eller decubitus som følge af immobilisation.
KW - sygepleje
KW - Klinisk beslutningstagen
KW - Temperaturregulering
KW - feber
KW - feberfaser
KW - grundlæggende sygepleje
KW - klinisk lederskab
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788702339710
T3 - Grundbog i sygepleje
SP - 244
EP - 263
BT - Klinik: grundbog i sygepleje
A2 - Jastrup, Susanne
A2 - Helving Rasmussen, Dorte
PB - Munksgaard
CY - København
ER -