Abstract
Feedback bliver i litteraturen igen og igen fremhævet som et af de mest effektive midler til at fremme elevers præstationer i skolen (Hattie og Timperley, 2007). Andre studier er dog inde på at feedback ikke altid er læringsfremmende og nogle viser endda at feedback kan have en negativ virkning i forhold til præstationer (Kluger & DeNisi, 1996). I forsøget på at forklare hvordan og hvorfor feedback virker (forskelligt), er der undersøgt flere dimensioner og forhold omkring feedback (se bl.a. Black og Wiliam, 1998; Hattie og Timperley, 2007; Shute, 2008). Dog er der få studier der undersøger hvordan feedback opleves fra et elevperspektiv (Ruiz-Primo og Li, 2013). Samtidig er der i feedbacklitteraturen en mangel på kvalitative studier, der kommer tæt på fænomenet feedback, som det viser sig i klasserummet (Ruiz-Primo og Li, 2013) i naturlige omgivelser (Black og Wiliam, 1998), og hvordan feedback opleves forskelligt af forskellige elever.Vi har adresseret de ovenfor skitserede videnshuller i forskningslitteraturen ved at undersøge feedback fra et elevperspektiv. For at undersøge elevers oplevede feedback har vi gjort brug af en række af kvalitative metoder, som tilsammen har hjulpet os til at beskrive hvordan lærer-elev feedback ser ud og opleves fra et elevperspektiv. Vi har i undersøgelsen benyttet dagbogsnotater, klasserumsobservation, individuelle og fokusgruppeinterviews samt en visuel/geografisk inspireret
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | maj 2017 |
Status | Udgivet - maj 2017 |
Begivenhed | The 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges. - University of Southern Denmark, Odense, Danmark Varighed: 29 maj 2017 → 31 maj 2017 Konferencens nummer: 6 |
Konference
Konference | The 6th NoFa-conference 2017 |
---|---|
Nummer | 6 |
Lokation | University of Southern Denmark |
Land | Danmark |
By | Odense |
Periode | 29/05/17 → 31/05/17 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning