Feedback og motivation

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Feedback til elever, som enten er gået midlertidigt i stå eller i værste tilfælde oplever sig selv magtesløse, skal hjælpe dem til at etablere en tro på, at de kan øve indflydelse på og være betydningsfulde for deres omgivelser.
Feedback sættes ofte i forbindelse med ’læring’. I denne artikel sættes læring i forbindelse med begrebet motivation. I blandt andet Banduras teori, understreges vigtigheden af en tæt forbindelse mellem elevens mestring og lærerens passende målsætning. Med afsæt i (fx) Vygotsky’s ’Zonen for nærmeste udvikling’ belyser artiklen hvordan elevernes motivation kan blive påvirket af en målrettet, individuel feedback – eller manglen på samme.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKvan
Vol/bind36
Udgave nummer105
Sider (fra-til)7-21
Antal sider15
ISSN0107-4016
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge

Citationsformater