Abstract
Feedback til elever, som enten er gået midlertidigt i stå eller i værste tilfælde oplever sig selv magtesløse, skal hjælpe dem til at etablere en tro på, at de kan øve indflydelse på og være betydningsfulde for deres omgivelser.
Feedback sættes ofte i forbindelse med ’læring’. I denne artikel sættes læring i forbindelse med begrebet motivation. I blandt andet Banduras teori, understreges vigtigheden af en tæt forbindelse mellem elevens mestring og lærerens passende målsætning. Med afsæt i (fx) Vygotsky’s ’Zonen for nærmeste udvikling’ belyser artiklen hvordan elevernes motivation kan blive påvirket af en målrettet, individuel feedback – eller manglen på samme.
Feedback sættes ofte i forbindelse med ’læring’. I denne artikel sættes læring i forbindelse med begrebet motivation. I blandt andet Banduras teori, understreges vigtigheden af en tæt forbindelse mellem elevens mestring og lærerens passende målsætning. Med afsæt i (fx) Vygotsky’s ’Zonen for nærmeste udvikling’ belyser artiklen hvordan elevernes motivation kan blive påvirket af en målrettet, individuel feedback – eller manglen på samme.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kvan |
Vol/bind | 36 |
Udgave nummer | 105 |
Sider (fra-til) | 7-21 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 0107-4016 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning
- feedback