Feltarbejde omkring en æstetisk praksis i børnehaven

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskningpeer review

4 Downloads (Pure)

Abstract

Baggrunden for projektet Feltarbejde omkring æstetisk praksis i børnehaven er mit job som underviser i drama på et pædagogseminarium. I den forbindelse er jeg i faglige diskussioner løbet ind i en mur, når det gjaldt indkredsningen af begrebet æstetisk praksis. Dette pirrede til min nysgerrighed, da jeg erfarede, at sproget ikke slog til her. Da min baggrund er en uddannelse som skuespiller i modsætning til mine kolleger, som har en uddannelsesmæssig baggrund inden for det pædagogiske felt og inden for skolen, overvejede jeg, om dette var en årsag til vanskeligheden ved at tale om emnet æstetisk praksis. Da jeg senere, som en del af mit arbejde, var ude i forskellige pædagogiske institutioner for at lave æstetiske aktiviteter med forskellige brugergrupper, gentog historien sig. Det forekom mig, at der i den pædagogiske institution såvel som i den pædagogiske uddannelsesinstitution, mig selv inklusive, herskede uudsagte og til dels ureflekterede holdninger til den æstetiske praksis. Denne opdagelse satte mig i gang med at udforske de forskellige antagelser omkring den æstetiske praksis på et teoretisk niveau, hvilket resulterede i, at jeg sammen med en kollega skrev bogen Livskraft og dannelse – Et forsvar for æstetikken i det pædagogiske virke. Denne bog er baggrunden for projektet Feltarbejde omkring æstetisk praksis i børnehaven.
OriginalsprogDansk
Antal sider57
StatusUdgivet - 1 mar. 2008

Emneord

  • børnekultur

Citationsformater