Abstract
HVAD LÆRER STUDERENDE gennem feltarbejde? I artiklen besvares spørgsmålet på baggrund af en undersøgelse, hvor tre grupper pædagogstuderende på forskellige trin i uddannelsen fortæller om deres erfaringer med feltarbejde og ud fra observationsstudier af samme studerende, mens de lavede feltarbejde.
I begyndelsen af uddannelsen tilegner studerende sig de teorier, som uddannelsesstedet præsenterer, uden egentligt at få forståelse for deres anvendelse i praksis. Artiklens første del har til hensigt at vise, hvordan processen fra tilegnelse til forståelse og anvendelse forløber. Dernæst beskrives aspekter af læreprocessens kognitive, affektive og sociale dimension. De studerendes forforståelse udfordres af overraskende, forbløffende og forskrækkende hændelser og deres forventninger til mødet med feltets aktører modsvares ikke af det, der faktisk sker i feltarbejdet. Undervejs og afslut-ningsvis i artiklen beskrives, hvordan refleksionsrum og metakommunikative processer opleves af studerende, og hvilken betydning disse rum får for deres forståelse af såvel egne som uddannelsens læreprocesser.
Artiklen er en del af en antologi, der tager sit udgangspunkt i de mange rum mellem uddannelse og profession. Netop samspillet mellem disse rum er professionsuddannelsernes hovedudfordring.
Antologiens enkelte artikler indkredser begreber som viden, erfaring, refleksion, læring og rum og søger at belyse, hvilken betydning disse begreber får, når de sættes i spil med discipliner som dataindsamling, databearbejdning, feltarbejde og teaching lab.
I begyndelsen af uddannelsen tilegner studerende sig de teorier, som uddannelsesstedet præsenterer, uden egentligt at få forståelse for deres anvendelse i praksis. Artiklens første del har til hensigt at vise, hvordan processen fra tilegnelse til forståelse og anvendelse forløber. Dernæst beskrives aspekter af læreprocessens kognitive, affektive og sociale dimension. De studerendes forforståelse udfordres af overraskende, forbløffende og forskrækkende hændelser og deres forventninger til mødet med feltets aktører modsvares ikke af det, der faktisk sker i feltarbejdet. Undervejs og afslut-ningsvis i artiklen beskrives, hvordan refleksionsrum og metakommunikative processer opleves af studerende, og hvilken betydning disse rum får for deres forståelse af såvel egne som uddannelsens læreprocesser.
Artiklen er en del af en antologi, der tager sit udgangspunkt i de mange rum mellem uddannelse og profession. Netop samspillet mellem disse rum er professionsuddannelsernes hovedudfordring.
Antologiens enkelte artikler indkredser begreber som viden, erfaring, refleksion, læring og rum og søger at belyse, hvilken betydning disse begreber får, når de sættes i spil med discipliner som dataindsamling, databearbejdning, feltarbejde og teaching lab.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | MELLEMRUM - på opdagelse i brydningsfeltet mellem uddannelse og profession |
Redaktører | Inger Maibom, Louise Lomborg |
Antal sider | 10 |
Forlag | VIA Systime |
Publikationsdato | 2010 |
Udgave | 1 |
Sider | 25-35 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90833-58-9 |
Status | Udgivet - 2010 |
Emneord
- erfaring
- feltarbejde
- refleksion
- refleksionsrum
- læring