Fem idéer om udeskole – kritik af slogans

Niels Ejbye-Ernst, Peter Bentsen

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Talrige praksisbeskrivelser fremhæver gode muligheder ved at inddrage udeundervisning regelmæssigt i skolen. Udeskole lykkes bedst, når det varetages af reflekterede lærere og pædagoger, der bygger deres undervisning på erfaringer, teorier om læring, didaktik og uddannelsesforskning. Dog er der også eksempler på mere ukritiske tilgange til udeskole. Denne artikel fremhæver og diskuterer letkøbte slogans om udeskole. Der er nogle særlige muligheder ved at undervise varieret og konkret gennem at inddrage skolens omgivelser i undervisningen. Artiklen problematiserer en del af udeskoledebattens ukritiske fremhævelse af uderummets muligheder. Undervisning i skoven er ikke mere virkelig eller autentisk end undervisning i klasserummet. Der findes også dårlig udeundervisning. Udeundervisning uden sammenhæng, kontinuitet og bearbejdning er ofte ikke ret god. Tilhængere af udeskole bør forsøge at komme ud over dikotomien: ”Udeskole godt – traditionel skole dårligt” og forholde sig til ”god undervisning”, hvor meget tyder på, at udeskole kan være et godt bidrag.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato1 mar. 2016
StatusUdgivet - 1 mar. 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater