TY - GEN
T1 - Filosofi med børn i kristendomskundskab – nu med æstetiske virkemidler
AU - Jellesen, Marlene Printz
AU - Barrett, Inger Toftgaard
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Filosofi med børn kan betragtes som en almendidaktisk tilgang til grundskolens undervisning, når der etableres et rum, hvor elevernes undrende spørgen, refleksion og samtale er i centrum. Men tilgangen kan også knyttes særligt til kristendomskundskab, idet kompetenceområdet Livsfilosofi og etik har en central plads i faget. Selv om livsfilosofi og etik har været en del af kristendomsfaget siden 1994, er der behov for en fortsat fagdidaktisk udvikling af feltet samt brugbart undervisningsmateriale, både i grundskolen og i læreruddannelsen.
AB - Filosofi med børn kan betragtes som en almendidaktisk tilgang til grundskolens undervisning, når der etableres et rum, hvor elevernes undrende spørgen, refleksion og samtale er i centrum. Men tilgangen kan også knyttes særligt til kristendomskundskab, idet kompetenceområdet Livsfilosofi og etik har en central plads i faget. Selv om livsfilosofi og etik har været en del af kristendomsfaget siden 1994, er der behov for en fortsat fagdidaktisk udvikling af feltet samt brugbart undervisningsmateriale, både i grundskolen og i læreruddannelsen.
KW - folkeskolen
KW - kristendomskundskab
M3 - Undervisningsmateriale
ER -