Filosofiens kritiske, demokratiske og etiske dannelsespotentiale i skolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel tematiserer filosofi med børn i skolen med særligt fokus på, hvilke potentialer filosofiundervisning kan have i forhold til dannelse. I den sammenhæng identificeres tre dannelsesområder, som filosofiundervisningen i særdeleshed kan understøtte, og som er til gavn på tværs af skolens fag: kritisk dannelse, demokratisk dannelse og etisk dannelse. Artiklen fungerer dels som en teoretisk indkredsning af disse dannelsespotentialer og er dels knyttet til praktiske eksemplificeringer fra filosofiundervisning i forbindelse med et aktionsforskningsforløb gennemført i
den danske grundskole.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bind7
Udgave nummer1
Sider (fra-til)30-59
Antal sider30
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater