Fleksibilitetens styringsformer: pædagogers faglige ansvar i fleksible skemaer

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

22 Downloads (Pure)

Abstract

Den fleksible skole er i litteraturen om pædagogen i skolen, et gentagent bud på, hvordan man får indfriet de ambitiøse mål med folkeskolereformen, samtidig med, at man får gavn af pædagogernes kompetencer ind i skolen. Ideen om den fleksible skole fremkommer ofte som et brud med forestillingen om den gamle skole, der beskrives som 1-tallets tyranni. Det vil sige: en lærer til en klasse, en lektion, et fag, et lokale (Undervisningsministeriet, 2013). Ideen er at komme væk fra industrisamfundets skole, hvor den virksomme metafor om skolen som fabrik, der producerer læring på samme måde uanset barnets læringsstil, lyst og person, er bagtæppe
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2018
StatusUdgivet - 2018
BegivenhedNordPro - Professionshøjskolen København, København, Danmark
Varighed: 8 nov. 20189 nov. 2018
https://ucc.dk/aktuelt/konferencer/nordpro-konferencen-2018

Konference

KonferenceNordPro
LokationProfessionshøjskolen København
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode08/11/1809/11/18
Internetadresse

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • fleksibilitet
  • skoleledelse
  • skoleskema
  • pædagogik
  • lærer
  • pædagog

Citationsformater