Abstract
Den relationelle tilgang til informationskompetence præsenteret af Christine Bruce rummer flere perspektiver for undervisning i informationskompetence. Ved hjælp af spørgeskemaundersøgelser, observationer og interviews afdækkes og analyseres hvilke opfattelser af informationskompetence, der kan identificeres blandt elever i en udvalgt 2.g. klasse på Støvring Gymnasium og deres gymnasiebibliotekar, samt perspektiverne i den relationelle tilgang i forbindelse med elevernes egen læring. Undersøgelsen viste, at mens eleverne kunne identificere sig med alle Christine Bruces syv facetter af informationskompetence blev disse ikke imødekommet gennem undervisningen, og indikerer et behov for en større anerkendelse af informationskompetencens værdi, samt flere ressourcer til at gøre informationskompetence til en del af elevernes generelle studiekompetence. Derved kan den relationelle tilgang bidrage positivt til gymnasiets undervisning i informationskompetence, da den ved at favne flere forskellige opfattelser af informationskompetence både imødekommer elevernes behov i den aktuelle situation, inviterer til et større samarbejde mellem gymnasiebibliotekar og faglige lærere og ikke mindst udvikler forskellige repertoirer til at forstå information på og bruge den.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesbibliotekaren |
Vol/bind | 13 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 15-16 |
Antal sider | 2 |
ISSN | 1600-4043 |
Status | Udgivet - dec. 2012 |
Emneord
- informationskompetence
- Seven Faces of Information Literacy
- biblioteker
- læring