Flersprogede børn i dagtilbud: - at arbejde med sprogtilegnelse

Mette Skovdal, Lea Lund (Redaktør)

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

1378 Downloads (Pure)

Abstract

For mange børn i danske dagtilbud er det et vilkår at vokse op med flere sprog, og når børnene møder dagtilbuddet, har de mange forskellige sproglige erfaringer i bagagen. I denne artikel er der fokus på, hvordan man – evt. som pædagog – i dagtilbuddene kan bygge videre på børnenes erfaringer, så de får gode muligheder for at tilegne sig dansk. Artiklen giver eksempler fra dagtilbud i form af cases om, hvordan samtaler om eftermiddagsfrugt og samtaler om eventyret om Guldlok kan give anledning til at arbejde med børnenes sprogtilegnelse ved at give børnenes forskellige sprog plads i aktiviteterne.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato9 mar. 2021
UdgivelsesstedOdense
UdgiverUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Antal sider10
StatusUdgivet - 9 mar. 2021
NavnAkademiske Praksisartikler

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • sproglig udvikling
  • pædagoguddannelsen
  • diplomuddannelser

Citationsformater