TY - GEN
T1 - Flersprogede børn i dagtilbud
T2 - - at arbejde med sprogtilegnelse
AU - Skovdal, Mette
A2 - Lund, Lea
N1 - Akademiske Praksisartikler udgives af Pædagogik & Læring til brug for bl.a Diplomstuderende
PY - 2021/3/9
Y1 - 2021/3/9
N2 - For mange børn i danske dagtilbud er det et vilkår at vokse op med flere sprog, og når børnene møder dagtilbuddet, har de mange forskellige sproglige erfaringer i bagagen. I denne artikel er der fokus på, hvordan man – evt. som pædagog – i dagtilbuddene kan bygge videre på børnenes erfaringer, så de får gode muligheder for at tilegne sig dansk. Artiklen giver eksempler fra dagtilbud i form af cases om, hvordan samtaler om eftermiddagsfrugt og samtaler om eventyret om Guldlok kan give anledning til at arbejde med børnenes sprogtilegnelse ved at give børnenes forskellige sprog plads i aktiviteterne.
AB - For mange børn i danske dagtilbud er det et vilkår at vokse op med flere sprog, og når børnene møder dagtilbuddet, har de mange forskellige sproglige erfaringer i bagagen. I denne artikel er der fokus på, hvordan man – evt. som pædagog – i dagtilbuddene kan bygge videre på børnenes erfaringer, så de får gode muligheder for at tilegne sig dansk. Artiklen giver eksempler fra dagtilbud i form af cases om, hvordan samtaler om eftermiddagsfrugt og samtaler om eventyret om Guldlok kan give anledning til at arbejde med børnenes sprogtilegnelse ved at give børnenes forskellige sprog plads i aktiviteterne.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - sproglig udvikling
KW - pædagoguddannelsen
KW - diplomuddannelser
UR - https://www.ucl.dk/om-os/paedagogik-undervisning/paedagogik-og-laering
M3 - Indlæg i netbaserede medier
T3 - Akademiske Praksisartikler
PB - UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
CY - Odense
ER -