Flersproget internationalisering på Københavns Universitet og Roskilde Universitet – andre sprog end engelsk

Sanne Larsen, Petra Daryai-Hansen, Anne Holmen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    I den danske universitetskontekst er der for nylig kommet både teoretisk (Risager 2012) og praktisk fokus på hvordan universiteternes internationaliseringsbestræbelser kan tage højde for at integrere andre sprog end engelsk. Både Københavns Universitet (KU) og Roskilde Universitet (RUC) har de sidste år udformet tiltag, der giver studerende uden for de traditionelle sprogfag mulighed for at integrere fremmedsprog i deres fagstudier. I 2012 introducerede RUC sprogprogrammet sprogprofilerne på fransk og tysk, og fra 2014 også på spansk. . I 2013 igangsatte KU den sprogstrategiske satsning under titlen Flere sprog til flere studerende. Da begge initiativer beskæftiger sig med at integrere sprog i fag end sprogfag, er der i udviklingen og evalueringen af konkrete fagintegrerede sprogelementer behov for at trække på sprogpædagogisk tænkning og tilgange, der rækker ud over traditionel sprogundervisning. Her står den tænkning og de tilgange, der er samlet under paraplybegrebet Content and Language Integrated Learning (CLIL) centralt.

    I denne artikel sammenligner vi udformningen af disse to satsninger på flersprogethed på RUC og KU og præsenterer dem i deres sprogpolitiske kontekst. Derefter diskuterer vi tiltagene i forhold til CLIL-feltet. Vi illustrerer hvorledes en satsning på at integrere andre fremmedsprog end engelsk i fagene i videregående uddannelse byder på sprogpolitiske og sprogpædagogiske udfordringer. Samlet lægger disse udfordringer op til en revurdering af centrale modeller og antagelser i CLIL-feltet, der i høj grad centrerer sig omkring engelsk.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSprogforum
    Vol/bind22
    Udgave nummer62
    Sider (fra-til)51-57
    Antal sider7
    ISSN0909-9328
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • sprogtilegnelse

    Citationsformater