Flersprogethed i den tidlige franskundervisning: i et sprogligt inkluderende perspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel handler om, hvordan anvendelse af elevers mangfoldige sproglige viden, sproglige nysgerrighed og sproglige opmærksomhed kan støtte op om deres tidlige læring af fransk i en grundskolekontekst. Kapitlet har til formål at understøtte fransklæreres praksis i skolens læringsrum, baseret på forskning i relation til projektet. Den tidligere start på sprogfaget fra 5. klassetrin har til formål at give eleverne mulighed for og lyst til at bruge sproget i små meningsfulde dialoger fra første lektion. Kapitlet indledes med en kort reference til begreber som eveil à l’intention à la langue/Eveil aux langues (Martinez 2011, opr. Hawkins 1984) samt begrebet additiv pædagogik (Holmen 2015). Begrebet additiv pædagogik beskriver undervisning, der trækker på elevernes sproglige, kulturelle og vidensmæssige forudsætninger for læring. I dette kapitel giver vi eksempler fra forløb i Tidligere Sprogstart projektet i franskfaget og fremhæver metodiske tilgange til fremmedsprogsundervisning med afsæt i en flersproget og flerkulturel pædagogik.
OriginalsprogDansk
TitelTidligere sprogstart : ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed
RedaktørerPetra Daryai-Hansen, Dorte Albrechtsen
Antal sider11
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagKonsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskole
Publikationsdato2018
Sider289-299
StatusUdgivet - 2018

Citationsformater