Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsfag

Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann, Anna-Vera Meidell Sigsgaard

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Fremmedsprogsundervisning i folkeskolen har gavn af, at der systematisk bygges bro mellem sprog – både mellem de sprog, alle elever lærer i skolen, men især også ved at bygge bro til sprog, som ikke normalt inddrages i folkeskolens læringsrum, herunder elevernes førstesprog.
Projektet Tidligere Sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed, støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal og Københavns Kommune, har tilrettelagt et flersproget begynderdidaktisk læringsrum og udviklet materialer, der anerkender sprog som en ressource for alle elevers sproglige læring.
I artiklen giver vi et indblik i, hvordan vi har tilrettelagt det flersprogethedsdidaktiske læringsrum. Vi præsenterer tre stilladseringsniveauer og fire praksisanbefalinger, som vores udviklingsarbejde har taget udgangspunkt i, og zoomer ind på vores operationalisering af begrebet sproglig opmærksomhed gennem en flersproget tilgang. Afsluttende giver vi to eksempler på undervisningsaktiviteter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSprogforum
Udgave nummer68
Sider (fra-til)46-53
Antal sider7
ISSN0909-9328
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater

Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Meidell Sigsgaard, A-V. (2019). Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsfag. Sprogforum, (68), 46-53.