Flygtningebørns leg som pædagogisk udfordring: Tilpasning og handlekraft

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    I dette kapitel kigger vi på flygtningebørns lege i daginstitutioner og på, hvad de
    betyder for børnenes trivsel og tilhørsforhold. Med udgangspunkt i en case om to
    syriske søstres første tid i en daginstitution beskriver vi flygtningebørns forudsætninger og forhindringer for at deltage i lege med andre børn og voksne. Der lægges op til refleksioner over, hvordan pædagoger kan balancere mellem på den ene side ønsket om tilpasning til de kulturelle normer for leg og fællesskab, der eksisterer i en dansk kontekst, og på den anden side ønsket om, at børnene er trygge og får mulighed for at udfolde sig og udøve handlekraft.
    OriginalsprogDansk
    TitelFlygtningebørn i danske daginstitutioner : Pædagogiske dilemmaer og balancegange
    RedaktørerNanna Jordt Jørgensen, Susanne Bregnbæk
    Antal sider13
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo
    Publikationsdato2020
    Sider49-61
    Kapitel4
    ISBN (Trykt)978-87-7160-755-0
    StatusUdgivet - 2020

    Citationsformater