Folkedrab i historieundervisningen: et blik på vanskelig viden

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Som en del af regeringens indsats mod antisemitisme er holocaust blevet en integreret del af det eksisterende kanonpunkt: Augustoprør og jødeaktion 1943 (Børne- og Undervisningsministeriet, 2022). Dette indebærer, at elever i den danske folkeskole skal møde undervisning om folkedrab i løbet af deres skoletid. På baggrund af det, jeg fandt ud af i min ph.d.-afhandling, om hvordan elever påvirkes, vil jeg i artiklen reflektere over, hvordan en lærer i klasseværelset bedst håndterer det, at alle elever nu skal undervises i holocaust.
OriginalsprogDansk
TidsskriftRADAR – Historiedidaktisk Tidsskrift
Vol/bind11
Udgave nummer1
Sider (fra-til)1-12
Antal sider12
ISSN2446-4309
DOI
StatusUdgivet - 4 jun. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • difficult knowledge
  • folkedrab
  • historiebevidsthed
  • historiedidaktik
  • holocaust
  • vanskelig viden

Citationsformater