Folkeskolens projektopgave: en udfordrende literacyperle med kreative og refleksive processer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet består af to dele. I første del diskuteres UNESCO's literacybegrebet i en dansk undervisningskontekst. Med udgangspunkt i folkeskolens projektopgave - dens rammer og dens begrænsninger og potentialer - sættes fokus på, hvordan forskellige dimensioner af literacybegrebet kommer i spil. Det drejer sig især om elevernes lyst til at engagere sig og kommunikere, om deres kritiske refleksion i deres læreprocesser, og om hvordan kreativitet indgår i elevernes literacyprocesser. Denne del af kapitlet inddrager citater fra elever i 9. klasse, som arbejder med projektopgaven. I anden del af kapitlet præsenteres bogens andre kapitler kort og sammenhængen mellem dem præciseres.
OriginalsprogDansk
TitelLiteracydidaktik i fagene i udskolingen
RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
Antal sider24
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2020
Udgave1
Sider7-30
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-7160-744-4
StatusUdgivet - 2020
NavnLiteracy og Læring i Fokus

Emneord

  • Børn og unge
  • deltagelse
  • engagement
  • kreativitet
  • kritisk refleksion
  • literacy
  • literacydidaktik
  • projektopgave
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • deltagelse
  • engagement
  • kreativitet
  • kritisk refleksion
  • literacy
  • literacydidaktik
  • projektopgave

Citationsformater