Forældre, pædagoger og pædagogstuderendes holdning til kvalitet i dagtilbud

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

680 Downloads (Pure)

Abstract

Projektets formål er at afdække pædagoger, studerende og forældres holdning til struktur og proceskvalitet – dvs. dagtilbuddenes organisation og de rammer der indirekte påvirker hverdagen i institutionerne, og de pædagogiske processer, bl.a. pædagogernes samspil med børnene - for at kunne støtte kvalitetssikring og støtte det pædagogiske personale og de kommunale forvaltninger i udvikling af kvalitet i dagtilbud.
I projektet defineres kvalitetskriterier i dagtilbud ud fra teori og empirisk forskning, og dernæst undersøges hvor vigtige disse er for hver af målgrupperne.
I 2018 -19 er der på den baggrund gennemført en spørgeskemaundersøgelse i tilfældigt udvalgte kommuner/regioner og dagtilbud hvor forældre og pædagoger tilhørende en gruppe/stue med børn i henholdsvis vuggestue eller børnehave har vurderet udsagn om kvalitet og ratet dem på en skala fra 1 til 7 (mindst vigtig til mest vigtig).
På tværs af de tre respondentgrupper lægges mest vægt på barnets trivsel, personale-barn-interaktion, sprogstimulering og sociale kompetencer. Forældresamarbejdet er vigtigt for pædagogerne men knap så vigtigt for forældrene - de ønsker en god daglig kontakt, men de ønsker ikke at deltage i dialoger om udvikling af praksis, nye pædagogiske tiltag, eller hvordan deres institution arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg
ForlagUCN
Antal sider42
ISBN (Trykt)978-87-971643-8-9
StatusUdgivet - 17 feb. 2022

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Forældresamarbejde
  • Pædagog
  • Pædagoguddannelsen
  • Børn og unge
  • Interaktion
  • Kvalitet i dagtilbud
  • Læreplan
  • Nærvær
  • Sprog og kommunikation
  • Tryghed
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • ECERS
  • Holdningsundersøgelse
  • Kvantitative metoder
  • Netværkskvalitet
  • Orienteringskvalitet
  • Proceskvalitet
  • Spørgeskemaundersøgelse
  • Strukturkvalitet

Citationsformater