Forældrenes holdning til kvalitet i dagtilbud: Projekt: Europæiske pejlemærker for kvalitet i dagtilbud (1-5 år). Delrapport for Danmark

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

114 Downloads (Pure)

Abstract

Siden oktober 2017 har syv forskellige forskningsinstitutioner fra Tyskland, Italien, Slovenien, Ungarn og Østrig arbejdet med at udvikle en europæisk kvalitetsstandard for dagtilbud/ førskole. I 2018 er forskningsinstitutioner fra flere lande, bl.a. Norge, Sverige og Danmark kommet med. Formålet er at afdække forældres holdning til struktur og proceskvalitet – dvs. dagtilbuddenes organisation og de rammer der indirekte påvirker hverdagen i institutionerne, og de pædagogiske processer, pædagogernes direkte samspil med børnene - for at kunne støtte kvalitetssikring og støtte det pædagogiske personale og de kommunale forvaltninger i udvikling af kvalitet i dagtilbud.
I projektet defineres kvalitetskriterier i dagtilbud ud fra teori og empirisk forskning, og dernæst undersøges hvor vigtige disse er for hver af målgrupperne, der samlet omfatter pædagoger samt forældre og dagtilbud/ de kommunale forvaltninger
Målet for det overordnede tværnationale projekt er, at alle EU-lande kan få adgang til et synligt og bæredygtigt kvalitetsgrundlag, fx om hvad forældrene mener er kvalitet i deres børns dagtilbud, og derved et grundlag for at arbejde med at forbedre kvaliteten i dagtilbud i hele EU.
I 2018 -19 er der i de deltagende lande gennemført en spørgeskemaundersøgelse i tilfældigt udvalgte kommuner/regioner og dagtilbud. I hvert land er der fundet 50 daginstitutioner fordelt på regioner og by/land, hvor forældre og pædagoger tilhørende en gruppe/stue med børn i henholdsvis vuggestue eller børnehave har vurderet udsagn om kvalitet og ratet dem på en skala fra 1 til 7 (mindst vigtig til mest vigtig).
OriginalsprogDansk
Antal sider49
StatusUdgivet - 25 nov. 2019

Emneord

  • Børn og unge
  • Dagtilbud
  • Forældresamarbejde
  • Kvalitet i dagtilbud
  • Trivsel
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • ECERS
  • ITERS
  • Kvantitative metoder
  • Spørgeskemaundersøgelse

Citationsformater