TY - RPRT
T1 - Forældrenes holdning til kvalitet i dagtilbud
T2 - Projekt: Europæiske pejlemærker for kvalitet i dagtilbud (1-5 år). Delrapport for Danmark
AU - Næsby, Torben
PY - 2019/11/25
Y1 - 2019/11/25
N2 - Siden oktober 2017 har syv forskellige forskningsinstitutioner fra Tyskland, Italien, Slovenien, Ungarn og Østrig arbejdet med at udvikle en europæisk kvalitetsstandard for dagtilbud/ førskole. I 2018 er forskningsinstitutioner fra flere lande, bl.a. Norge, Sverige og Danmark kommet med. Formålet er at afdække forældres holdning til struktur og proceskvalitet – dvs. dagtilbuddenes organisation og de rammer der indirekte påvirker hverdagen i institutionerne, og de pædagogiske processer, pædagogernes direkte samspil med børnene - for at kunne støtte kvalitetssikring og støtte det pædagogiske personale og de kommunale forvaltninger i udvikling af kvalitet i dagtilbud.I projektet defineres kvalitetskriterier i dagtilbud ud fra teori og empirisk forskning, og dernæst undersøges hvor vigtige disse er for hver af målgrupperne, der samlet omfatter pædagoger samt forældre og dagtilbud/ de kommunale forvaltningerMålet for det overordnede tværnationale projekt er, at alle EU-lande kan få adgang til et synligt og bæredygtigt kvalitetsgrundlag, fx om hvad forældrene mener er kvalitet i deres børns dagtilbud, og derved et grundlag for at arbejde med at forbedre kvaliteten i dagtilbud i hele EU.I 2018 -19 er der i de deltagende lande gennemført en spørgeskemaundersøgelse i tilfældigt udvalgte kommuner/regioner og dagtilbud. I hvert land er der fundet 50 daginstitutioner fordelt på regioner og by/land, hvor forældre og pædagoger tilhørende en gruppe/stue med børn i henholdsvis vuggestue eller børnehave har vurderet udsagn om kvalitet og ratet dem på en skala fra 1 til 7 (mindst vigtig til mest vigtig).
AB - Siden oktober 2017 har syv forskellige forskningsinstitutioner fra Tyskland, Italien, Slovenien, Ungarn og Østrig arbejdet med at udvikle en europæisk kvalitetsstandard for dagtilbud/ førskole. I 2018 er forskningsinstitutioner fra flere lande, bl.a. Norge, Sverige og Danmark kommet med. Formålet er at afdække forældres holdning til struktur og proceskvalitet – dvs. dagtilbuddenes organisation og de rammer der indirekte påvirker hverdagen i institutionerne, og de pædagogiske processer, pædagogernes direkte samspil med børnene - for at kunne støtte kvalitetssikring og støtte det pædagogiske personale og de kommunale forvaltninger i udvikling af kvalitet i dagtilbud.I projektet defineres kvalitetskriterier i dagtilbud ud fra teori og empirisk forskning, og dernæst undersøges hvor vigtige disse er for hver af målgrupperne, der samlet omfatter pædagoger samt forældre og dagtilbud/ de kommunale forvaltningerMålet for det overordnede tværnationale projekt er, at alle EU-lande kan få adgang til et synligt og bæredygtigt kvalitetsgrundlag, fx om hvad forældrene mener er kvalitet i deres børns dagtilbud, og derved et grundlag for at arbejde med at forbedre kvaliteten i dagtilbud i hele EU.I 2018 -19 er der i de deltagende lande gennemført en spørgeskemaundersøgelse i tilfældigt udvalgte kommuner/regioner og dagtilbud. I hvert land er der fundet 50 daginstitutioner fordelt på regioner og by/land, hvor forældre og pædagoger tilhørende en gruppe/stue med børn i henholdsvis vuggestue eller børnehave har vurderet udsagn om kvalitet og ratet dem på en skala fra 1 til 7 (mindst vigtig til mest vigtig).
KW - Børn og unge
KW - Dagtilbud
KW - Forældresamarbejde
KW - Kvalitet i dagtilbud
KW - Trivsel
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - ECERS
KW - ITERS
KW - Kvantitative metoder
KW - Spørgeskemaundersøgelse
UR - https://hvemvilbornene.dk/publikationer/foraeldreperspektiver-pa-kvalitet-i-dagtilbud
M3 - Rapport
BT - Forældrenes holdning til kvalitet i dagtilbud
ER -