Forældresamarbejde i dagtilbud: hvordan oplever henholdsvis pædagoger og forældre at skulle vejlede og modtage vejledning?

Mathilde Tambjerg Carstens Damgaard

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

1606 Downloads (Pure)

Abstract

Med den styrkede pædagogiske læreplan er der, endnu engang, blevet sat særligt fokus på forældresamarbejdet i dagtilbud og betydningen heraf. Særligt det aspekt af samarbejdet, som handler om at det pædagogiske personale skal kunne vejlede forældrene i barnets udvikling og læring, er blevet tydeliggjort. Det pædagogiske personale skal blandt andet vejlede forældrene i, hvordan de bedst muligt kan understøtte barnets læring i hjemmet. Det pædagogiske personale skal således i samarbejde med forældrene ”sætte børns læring på dagsordenen” (Børne- og Socialministeriet 2018, s. 24). Men hvordan vejleder man egentlig? Hvilke faktorer synes betydningsfulde for, at en vejledning foregår hensigtsmæssigt? Hvordan oplever forældre at blive vejledt, og hvordan oplever pædagoger at skulle vejlede? Det er nogle af de spørgsmål, jeg i et samarbejde med forældre og det pædagogiske personale i et udvalgt dagtilbud har undersøgt, og som denne rapport vil omhandle.
OriginalsprogDansk
ForlagVIA University College
Antal sider12
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • dagtilbud
  • forældresamarbejde
  • læring og udvikling
  • vejledning
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • pædagog

Citationsformater