TY - RPRT
T1 - Forældresamarbejde i fritids- og klubtilbud
T2 - en upåagtet praksis med oversete potentialer
AU - Nielsen, Ole Steen
AU - Madsen, Bent Lund
AU - Larsen, Doris Overgaard
AU - Brøndsted, Charlotte
PY - 2018/11/28
Y1 - 2018/11/28
N2 - Formålet med dette projekt er at: • synliggøre hvordan pædagogerne selv beskriver og begrunder forældresamarbejdet • belyse forældresamarbejdets forskellige fremtrædelsesformer som det ser ud i praksis, så det faglige indhold og praksisformer synliggøres som en fagligt begrundet pædagogisk opgave • sprogliggøre forældresamarbejdet i dets forskellige former som en pædagogisk praksis, så det bliver muligt at gøre det til genstand for systematisk udvikling Denne rapport belyser tre forskellige pædagogiske ”forholdemåder” i pædagogernes praksis med forældresamarbejdet: 1) Et særligt pædagogisk perspektiv 2) Tillidsskabende relationer 3) Den professionelle dømmekraft. Rapporten peger desuden på relevante udviklingsperspektiver på lovgivningsniveau, kommunalt niveau, ledelses- og medarbejderniveau med henblik på en yderligere professionalisering af forældresamarbejdet. Afslutningsvist peges på nogle pædagogiske potentialer i samarbejdet og på behovet for en yderligere belysning af, hvordan viden og erfaringer i denne praksis kan bringes i spil af pædagoger på fritids- og klubområdet i forhold til aktuelle lovgivningsinitiativer fx ”En sammenhængende kommunal ungeindsats.”
AB - Formålet med dette projekt er at: • synliggøre hvordan pædagogerne selv beskriver og begrunder forældresamarbejdet • belyse forældresamarbejdets forskellige fremtrædelsesformer som det ser ud i praksis, så det faglige indhold og praksisformer synliggøres som en fagligt begrundet pædagogisk opgave • sprogliggøre forældresamarbejdet i dets forskellige former som en pædagogisk praksis, så det bliver muligt at gøre det til genstand for systematisk udvikling Denne rapport belyser tre forskellige pædagogiske ”forholdemåder” i pædagogernes praksis med forældresamarbejdet: 1) Et særligt pædagogisk perspektiv 2) Tillidsskabende relationer 3) Den professionelle dømmekraft. Rapporten peger desuden på relevante udviklingsperspektiver på lovgivningsniveau, kommunalt niveau, ledelses- og medarbejderniveau med henblik på en yderligere professionalisering af forældresamarbejdet. Afslutningsvist peges på nogle pædagogiske potentialer i samarbejdet og på behovet for en yderligere belysning af, hvordan viden og erfaringer i denne praksis kan bringes i spil af pædagoger på fritids- og klubområdet i forhold til aktuelle lovgivningsinitiativer fx ”En sammenhængende kommunal ungeindsats.”
KW - Børn og unge
KW - forældresamarbejde
KW - upåagtet - udvidet
UR - https://bupl.dk/artikel/se-videoen-foraeldresamarbejdet-skal-frem-i-lyset/
M3 - Rapport
BT - Forældresamarbejde i fritids- og klubtilbud
ER -