Forældresamarbejde i fritids- og klubtilbud: en upåagtet praksis med oversete potentialer

Ole Steen Nielsen, Bent Lund Madsen, Doris Overgaard Larsen, Charlotte Brøndsted

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

185 Downloads (Pure)

Abstract

Formålet med dette projekt er at:
• synliggøre hvordan pædagogerne selv beskriver og begrunder forældresamarbejdet
• belyse forældresamarbejdets forskellige fremtrædelsesformer som det ser ud i praksis, så det faglige indhold og praksisformer synliggøres som en fagligt begrundet pædagogisk opgave
• sprogliggøre forældresamarbejdet i dets forskellige former som en pædagogisk praksis, så det bliver muligt at gøre det til genstand for systematisk udvikling
Denne rapport belyser tre forskellige pædagogiske ”forholdemåder” i pædagogernes praksis med forældresamarbejdet: 1) Et særligt pædagogisk perspektiv 2) Tillidsskabende relationer 3) Den professionelle dømmekraft.
Rapporten peger desuden på relevante udviklingsperspektiver på lovgivningsniveau, kommunalt niveau, ledelses- og medarbejderniveau med henblik på en yderligere professionalisering af forældresamarbejdet.
Afslutningsvist peges på nogle pædagogiske potentialer i samarbejdet og på behovet for en yderligere belysning af, hvordan viden og erfaringer i denne praksis kan bringes i spil af pædagoger på fritids- og klubområdet i forhold til aktuelle lovgivningsinitiativer fx ”En sammenhængende kommunal ungeindsats.”
OriginalsprogDansk
Antal sider61
StatusUdgivet - 28 nov. 2018

Emneord

  • Børn og unge
  • forældresamarbejde
  • upåagtet - udvidet

Citationsformater