Forandring af kropslig praksis i skolen: Implementering af ny viden

Lars Peter Kjeldsen, Jens-Ole Jensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Det er en udbredt opfattelse, at kropssproget udgør en væsentlig del af den samlede kommunikation. Oftest står det imidlertid som et løsrevet udsagn, der hverken er dokumeteret eller kan bruges til noget i praksis, da der enten ikke er anvisninger på, hvordan man kan arbejde med at kvalificere kropsproget, eller da anvisningerne er løsrevet fra envher personlig eller social kontekst. I stedet for at give konkrete anvisninger på, hvorledes man fx skal gestikulere og positionere sig i underviningsrummet, har vi udviklet et begrebsapparat og nogle forståelsesmodeller, der kan danne grundlag for et kontinuerligt arbejde med at bevidstgøre og forandre kropslige udtryksformer og organiseringer. Som bekendt tager det tid, inden forandringsprocesser når ud til eleverne, hvor de får betydning for deres udbytte af undervisningen, og forandringer tager måske i særlig grad tid, når de vedrører kropslig skematikker. Vaner er vanskelige at lave om på, især når det er ens egne. Heldigvis er den privatpraktiserende lærerrolle på retur og inspirationen til alternative kropsskematikker i undervisningen hentes i dag ofte blandt kolleger i teamsamarbejdet
OriginalsprogDansk
Artikelnummer23
AndetÅrsskrift for Udviklingsdivisionen VIA UC
Vol/bind2009
Udgave nummer1
Sider (fra-til)77-79
Antal sider3
StatusUdgivet - 1 dec. 2009

Emneord

  • læringsstile
  • begrebsapparat
  • kommunikation
  • kropssprog
  • undervisning

Citationsformater