Projekter pr. år
Abstract
Denne evalueringsrapport har særskilt fokus på udbuddet af sygeplejerskeuddannelsen og finansøkonom, og svarer på, hvordan studerende og undervisere oplever uddannelsesforløbet forankret i HUSC.
Analyserne er foretaget ud fra tre fokusområder: Tilhørsforhold, tilbud og tilrettelæggelse. Tidligere forskning i læringscentre i andre lande (Jørnø et al. 2016) har peget på den lokale forankring og tilknytning til et konkret mødested som central for centrenes mulighed for at bidrage til et succesfuldt lokalt uddannelsestilbud. Læringscentrene som lokalt mødested sikrer at studerende der ønsker at læse et studie ikke bliver tvunget til at overvinde krævende logistik-udfordringer, der muligvis ikke er foreneligt med et forpligtende familie- og arbejdsliv. Samtidig tilbyder mødestedet et fysisk studiemiljø, der er centralt i bestræbelserne på at fastholde de studerende gennem et helt uddannelsesforløb.
Under fokusområdet tilhørsforhold undersøger vi i rapporten hvordan studerende såvel som undervisere er knyttet til HUSC, som et fysisk mødested og i hvor høj grad dette forhold medvirker til at sikre en følelse af at være tilknyttet en uddannelse og et studiemiljø med en særlig identitet. I sammenhæng med dette er måden hvorpå uddannelserne i læringscentret er udbudt centralt for den type af studerende centret kan tiltrække, samt dets chance for på den lange bane at tilbyde lokale borgere uddannelse der med stor sandsynlighed kan føre til arbejde i lokalmiljøet. En sådan fødekæde kræver dels et indgående indblik i det lokale arbejdsmarkedsbehov samt fleksible uddannelsesformater, der kan sikre høj faglig kvalitet og som samtidig ikke er for dyr at drifte.
Fokusområdet tilbud ser nærmere på disse forhold herunder særligt faciliteter, ekstracurriculære aktiviteter og rekrutteringsstrategier som HUSC tilbyder studerende og ansatte. Det gælder fortrinsvist praktiske forhold, som kan være vigtige for den samlede brugsoplevelse.
Endelig ser rapporten på den konkrete tilrettelæggelse af de udbudte uddannelser, der for nuværende er en del af HUSC’s uddannelsesportfolio. Her undersøger vi under fokusområdet tilrettelæggelse, de udfordringer og potentialer det særlige læringsmiljø der kendetegner HUSC genererer med henblik på at kunne udpege fremtidige prøvehandlinger, der ville kunne medvirke til at udvikle eksisterende såvel som fremtidige udbud.
Analyserne er foretaget ud fra tre fokusområder: Tilhørsforhold, tilbud og tilrettelæggelse. Tidligere forskning i læringscentre i andre lande (Jørnø et al. 2016) har peget på den lokale forankring og tilknytning til et konkret mødested som central for centrenes mulighed for at bidrage til et succesfuldt lokalt uddannelsestilbud. Læringscentrene som lokalt mødested sikrer at studerende der ønsker at læse et studie ikke bliver tvunget til at overvinde krævende logistik-udfordringer, der muligvis ikke er foreneligt med et forpligtende familie- og arbejdsliv. Samtidig tilbyder mødestedet et fysisk studiemiljø, der er centralt i bestræbelserne på at fastholde de studerende gennem et helt uddannelsesforløb.
Under fokusområdet tilhørsforhold undersøger vi i rapporten hvordan studerende såvel som undervisere er knyttet til HUSC, som et fysisk mødested og i hvor høj grad dette forhold medvirker til at sikre en følelse af at være tilknyttet en uddannelse og et studiemiljø med en særlig identitet. I sammenhæng med dette er måden hvorpå uddannelserne i læringscentret er udbudt centralt for den type af studerende centret kan tiltrække, samt dets chance for på den lange bane at tilbyde lokale borgere uddannelse der med stor sandsynlighed kan føre til arbejde i lokalmiljøet. En sådan fødekæde kræver dels et indgående indblik i det lokale arbejdsmarkedsbehov samt fleksible uddannelsesformater, der kan sikre høj faglig kvalitet og som samtidig ikke er for dyr at drifte.
Fokusområdet tilbud ser nærmere på disse forhold herunder særligt faciliteter, ekstracurriculære aktiviteter og rekrutteringsstrategier som HUSC tilbyder studerende og ansatte. Det gælder fortrinsvist praktiske forhold, som kan være vigtige for den samlede brugsoplevelse.
Endelig ser rapporten på den konkrete tilrettelæggelse af de udbudte uddannelser, der for nuværende er en del af HUSC’s uddannelsesportfolio. Her undersøger vi under fokusområdet tilrettelæggelse, de udfordringer og potentialer det særlige læringsmiljø der kendetegner HUSC genererer med henblik på at kunne udpege fremtidige prøvehandlinger, der ville kunne medvirke til at udvikle eksisterende såvel som fremtidige udbud.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Forbedringspotentialer på HUSC |
Antal sider | 16 |
Publikationsdato | 2021 |
Status | Udgivet - 2021 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Ny Viden i Spil (Hobælk Uddannelsescenter)
Andersen, B. L. (Projektleder), Gundersen, P. B. (Projektdeltager) & Christiansen, R. B. (Projektdeltager)
01/06/20 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation