Abstract
I dette undervisningsmateriale arbejder eleverne med forskellige bud på, hvad folkedrab er, hvorefter de undersøger angrebene på armenierne 1915-1917, jøderne i 1939-1945 og cambodjanerne i 1975-1979. Herefter skal eleverne koble deres viden til forskellige eksempler på nutidig historiebrug af folkedrab og tage stilling til, hvornår anklager om folkedrab bliver brugt som retorisk våben eller som regulær advarsel om tilspidsede situationer for udsatte grupper.
Materialet er rettet mod faghæftet i historie og indeholder tænkemåder og arbejdsgange, som kan genfindes i prøveformen i grundskolens historiefag. Forløbet kan også anvendes i projektuger for skolens udskolingsklasser.
Forløbet består af et elevmateriale og en lærervejledning
Materialet er rettet mod faghæftet i historie og indeholder tænkemåder og arbejdsgange, som kan genfindes i prøveformen i grundskolens historiefag. Forløbet kan også anvendes i projektuger for skolens udskolingsklasser.
Forløbet består af et elevmateriale og en lærervejledning
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 1 okt. 2023 |
Udgiver | Børne- og Undervisningsministeriet |
Status | Udgivet - 1 okt. 2023 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Folkedrab
- Historiebrug