Formgivning, deling og genanvendelse af undervisningsformater på professionsuddannelserne

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Formgivning, deling og genanvendelse af undervisningsformater på professionsuddannelserne Abstract rettet mod konferencetema 4: Professionsuddannelse, kvalificering og professionel læring. Nøgleord: Undervisningsformat, didaktisk design, translationsteori, didaktisk kontekstsensitivitet Problemstilling: Studiet fokuserer på formgivning, deling og genanvendelse af didaktiske undervisningsformater i en professionsdidaktisk kontekst. Det rejser spørgsmålet om den didaktiske betydning af sådanne formater og indebærer en teoretisk undersøgelse af, hvordan det er muligt, og hvilke udfordringer der er forbundet med at dele og genanvende undervisningsformater og samtidig tilgodese en kontekstsensitiv didaktik. Problemstillingen udspringer af en hypotese om, at genanvendelse af undervisningsformater udviklet af andre end underviseren selv indebærer en risiko for, at undervisningen ikke afstemmes med den kontekst, den skal udmøntes i, og potentielt får vanskeligt ved at opfylde formål, mål eller optimal læring hos de studerende. Teoretisk afsæt og metoder: Undervisningsformater konceptualiseres ved hjælp af teori om digitale didaktiske designs (Dohn & Hansen, 2016), og delingsprocessen analyseres med reference til Aktør-netværks-teori (Latour, 1996; Callon, 1986) og organisationsteori ved hjælp af translationsbegrebet, som det anvendes i videndelingsperspektiv og i skandinavisk institutionalisme (Wæraas & Nielsen, 2015; Røvik, 2007; 2016; Czarniawska & Sevón, 1996). Der anlægges et instrumentelt perspektiv på delingsprocessens potentiale til at fremme institutionelle mål, og translationsprocessen beskrives via tre idealtyper samt dekontekstualisering, kontekstualisering, guidelines og rammebetingelser herfor (Røvik, 2016). Denne viden forholdes med en norm om didaktisk kontekstsensitivitet, der indebærer, at undervisningen afstemmes med institutionelle og personbundne didaktiske betingelsesmomenter (Iskov, 2017), og der fremanalyses udfordringer forbundet med formgivning, deling og genanvendelse af sådanne formater i en professionsdidaktisk kontekst. Empirisk felt: Undersøgelsen er foranlediget af en igangværende proces på en større dansk professionshøjskole, hvor den økonomiske balance bl.a. søges opretholdt via et projektspor, der prioriterer mobilisering og deling af ressourcer. Konkret søges disse mål opfyldt ved, at der udvikles et antal uddannelses-, undervisnings- og studieaktivitetsformater, i udgangspunktet defineret som: …en konkret og afgrænset praksis eller uddannelsesaktivitet, som dermed kan deles og blive genanvendelig for kolleger. Det empiriske felt, som den teoretiske undersøgelse udspringer af, er udviklingen af sådanne undervisningsformater på den pågældende professionshøjskole, hvor undervisernes formgivning, deling og genanvendelse af formaterne gøres til genstand for videre empiriske studier. Referencer Callon, M. (1986). Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Brieuc Bay. First published in J. Law, Power, action and belief: a new sociology of knowledge? London, Routledge, 1986, pp.196-223. Czarniawska & Sevón (red.) (1996). Translating Organizational Change. de Gruyter Studies in Organization. Walter de Gruyter. Berlin. Iskov, T. (2017): Didaktisk intentionalitet - mod en udvidelse af den analytiske didaktik mellem policy og praksis, Ph.d.-afhandling, Aarhus Universitet, DPU Latour, B. (1996). On interobjectivity. Mind, Culture and Activity, 3 (4): 228-245 Røvik, K.A. (2007) Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjoner; Universitetsforlaget, Oslo Røvik (2016): Knowledge transfer as translation: review and Elements of an instrumental theory, International Journal og Management Reviews, vol. 18: 290-310 Wæraas & Nielsen (2015). Translation theory translated: Three perspectives on translation in organizational research. Working Papers No. 16 / 2015, Norwegian University of Life Sciences, School of Economics and Business.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2018
StatusUdgivet - 2018
BegivenhedNORDPRO 2018: NORDPRO Konferencen 2018 har fokus på Magt, teknologi og mennesker - UCC, København, Danmark
Varighed: 8 nov. 20189 nov. 2018
https://ucc.dk/aktuelt/konferencer/nordpro-konferencen-2018

Konference

KonferenceNORDPRO 2018
LokationUCC
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode08/11/1809/11/18
Internetadresse

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater