Forord

Dorte Ruge, Frøydis Nordgård Vik, Johanna Bjørklund, Sara Froden

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Hvordan er skolemåltiderne organiseret i de skandinaviske lande? Og på hvilken måde kan ny pædagogisk praksis give eleverne et bedre skolemadstilbud og en bedre forståelse af skolemadens betydning for sundhed og bæredygtig udvikling?

Læring gennem mad og måltider i grundskolen præsenterer viden om skolemad fra Danmark, Sverige og Norge. Formålet med antologien er at give pædagoger, lærere og studerende indenfor læreruddannelse, folkesundhed og ernæring viden om skolemad, og om hvad læring gennem måltider kan være.

Bogen er skrevet på dansk, svensk og norsk. Den er inddelt i tre dele, som præsenterer ny forskning fra hvert enkelt land. Tematisk spænder indholdet fra studier af forskellige skolemadsordninger til forskning i skolemåltidernes sociale, demokratiske og pædagogiske betydning. Gennem de forskellige bidrag præsenterer bogen både erfaringer med, hvordan læring gennem skolemåltider kan foregå i praksis, og en begrundelse for, hvorfor dette er vigtigt i et helhedsorienteret pædagogisk og didaktisk perspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelLæring gennem mad og måltider i grundskolen : Teori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge
RedaktørerDorte Ruge, Frøydis Nordgård Vik, Johanna Björklund, Sara Fröden
ForlagCappelen Damm Akademisk
Publikationsdato30 mar. 2023
ISBN (Trykt)9788202755423
ISBN (Elektronisk)9788202797713
StatusUdgivet - 30 mar. 2023

Emneord

  • Sundhed, ernæring og livskvalitet
  • Skoler, fag og institutioner
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater